Het jaar van de bevestiging - Digimetercijfers 2022
Sociale media, Digimetercijfers
De Digimetercijfers over het jaar 2022 zijn bekend. Onder leiding van imec krijgt de Vlaming zo jaarlijks een inkijk in het digitaal gedrag van de burger. Er werden opnieuw +2.300 Vlamingen bevraagd naar hun online gedrag. Someflex vat voor jou de belangrijkste zaken samen in dit handig overzicht.
Wil je het hele onderzoek lezen. Klik hier.
Sociale mediagebruik stagneert en blijft toch verbazen
Waar de algemene sociale mediastatistieken de voorbije jaren nog zichtbaar stegen, zien we nu voor het eerst een stagnatie in de cijfers. Bij de meeste kanalen is er zelfs sprake van een kleine daling in het actief gebruik van het platform. Zo ging Facebook van 72 naar 69%, Instagram daalt dan weer van 48 naar 46%. Bij TikTok, het kanaal dat voor de grootste groei van de voorbije jaren heeft gezorgd, zien we nu ook voor het eerst dezelfde cijfers terugkomen. Ze blijven steken op een algemeen actief gebruik van 16%. Nu is Bytedance aan zet om de gebruiker geïnteresseerd te houden in de app. En hoe doe je dat het best? Door nieuwe tools toe te voegen aan het platform. Benieuwd naar het laatste sociale medianieuws rond TikTok? Lees het hier.
Toch zijn de cijfers nog altijd verbluffend. 46% van de Vlamingen maakt actief gebruik van Instagram, op Facebook is dat zelfs 69%. Het leven van de burger speelt zich (ook) online af. Dat feit blijft overeind. En dus draag jij ook bij aan het gebruik van sociale media binnen jouw doelgroep. Ook voor jouw onderneming, winkel, stad of gemeente, politieke partij, en ga zo maar door is het belangrijk om jouw volger lang op jouw bedrijfsprofiel te laten scrollen. Hoe doe je dat? Met waardevolle, relevante, creatieve en authentieke content. Geen idee hoe je die maakt? Laat Someflex helpen.
Bron: Digimetercijfers 2022
Schermtijd blijft gelijk, gebruiker legt zichzelf beperkingen op
De laatste jaren hebben we onze schermtijd, bewust of onbewust, de hoogte in zien schieten. Waar je voor de coronapandemie schrok bij het zien van een dagelijkse schermtijd van 1u30min, kijkt niemand meer op als ze zien dat ze 4u schermtijd hebben op een doordeweekse woensdag. Gemiddeld genomen zitten we net zoals vorig jaar nog altijd zo'n 3u05min op onze telefoon. We doen daar allerlei dingen. Het langst scrollen we op sociale media, goed voor zo'n 23% onze schermtijd. Daarna volgen de chats (15%) en de browsers (13%).
Tijdens de coronapandemie hebben we de kracht van onze draagbare supercomputers écht leren kennen. Dat ging gepaard met een zichtbaar hogere schermtijd per dag. Bij het verdwijnen van de massale besmettingen stagneren we weer langzaam naar een vast gemiddelde. Al hebben we het wel steeds moeilijker om dat gemiddelde niet de pan uit te laten swingen. Slechts 4% zegt zichzelf geen regeltjes op te leggen bij het smartphonegebruik. 52% van de bevraagden zet het geluid van zijn/haar/x telefoon standaard op stil of trillen. 40% gebruikt de gsm niet tijdens het eten. En nog anderen gaan zelfs zo ver dat ze de smartphone vaak op een plek leggen waar ze 'm zeker niet kunnen zien. Minstens 88% van de bevraagden heeft minstens 1 regeltje om het gebruik te beperken. Zo worden we steeds meer bewust van ons eigen smartphonegebruik.
Bron: Digimetercijfers 2022
Podcasts bewijzen populariteit jaar na jaar
Podcasts zijn allang geen hype meer. Als je er zelf nog geen aan het maken bent, dan luister je wel naar minstens één. Zo blijkt uit de cijfers. De populariteit van podcasts is al enkele jaren fors aan het stijgen. Net zoals bij platforms zoals TikTok en Reels waren de jongeren de early adopters. Langzaam maar zeker raken ook de andere generaties overtuigd van de kracht van het format. De populariteit van podcasts is bij jongeren in het voorbije jaar écht ontploft. Zo luistert 39% van de jongeren maandelijks naar een podcast. Een stijging met maar liefst 12%. Algemeen genomen luistert 23% van de Vlamingen vandaag de dag maandelijks naar een podcast.
We zien nu al jaren een sterke groei. Dat heeft meerdere redenen. In eerste instantie heb je ondertussen een gigantische bron aan content om te beluisteren. Overal ter lande schieten er interessante verhalen & ideeën uit de grond. Genoeg voer om te beluisteren toch. Daarnaast hebben mediabedrijven ook door dat een podcast een nieuwe tool is om de kijker langer te verbinden aan het programma. Extra content over het programma in podcastvorm is allang geen uitzondering meer. En toch is de bron aan boeiende podcasts nog lang niet uitgeput. Jouw unieke verhaal is het waard om te vertellen. Wil jij weten hoe je dat doet?
De Vlaming blijft online shoppen, ook na de coronapandemie
Tijdens de opgang van het coronavirus zagen we vrijwel evenwijdig een groei in de online verkoop. Winkels begonnen massaal webshops op te starten zodat hun bron van inkomsten niet verloren ging. Niet alleen bol.com kan pakjes verzenden, ook jouw lokale winkel heeft ondertussen baat bij een online webshop. Volgens de laatste digimetercijfers blijft de Vlaming online shoppen. Ook nu offline shoppen in de winkel weer kan zoals dat er in 2019 aan toe ging. Maar liefst 63% van de Vlamingen shopt maandelijks online. Amper 7% van de bevraagden geeft aan nooit iets online te kopen.
Heb jij een product dat je online kan aanbieden? Wil jij een webshop uitbouwen maar heb je geen idee hoe? Someflex kan jou helpen. Ontdek het hier met de gratis dagpas.
Wat nu?
Kan jij na het zien van deze cijfers niet wachten om zelf aan de slag te gaan met jouw sociale mediakanalen? Beter scoren met al deze mogelijkheden? 1 opleiding volgen volstaat niet!
Ontdek de mogelijkheden van Someflex. Het grootste online leerplatform van Vlaanderen neemt je bij de hand in de voortdurend veranderende wereld van sociale media.
Leer ons unieke aanbod hier nu kennen met de gratis dagpas.