Hoe vaak moet ik op sociale media posten? Op welk uur post ik best? Dit zijn enkele vragen die ons heel vaak worden gesteld. Toch kunnen we hier geen sluitend antwoord op geven. Dit verschilt namelijk per sociale mediakanaal, en is dan ook nog eens afhankelijk van jouw doel en capaciteit / mogelijkheden. Bovendien is dit ook nog eens afhankelijk van de constant veranderende algoritmes van de sociale netwerken. In dit blogbericht leggen we je uit wat algoritmes zijn, en waarom deze belangrijk zijn.
Facebook geeft de prioriteit in z’n nieuwsfeed-algoritme aan de posts van vrienden, familie en groepen. Bovendien moet een post zinvolle interacties tussen mensen aanmoedigen. Plaats je content op Facebook, houd hier dan zeker rekening mee. Toch geldt dit ook voor de andere sociale mediakanalen, en benadrukken ook wij het belang van authenticiteit al langer.
Je zal nu meer berichten van je beste vrienden, en minder van kennissen en organisaties te zien krijgen. Facebook heeft deze verandering onlangs versterkt door enquêtes af te nemen bij gebruikers om posts van vrienden prioriteit te geven tegenover inhoud van bedrijven. Bovendien wijzigde Facebook ook recent z’n algoritme om clickbait -het gebruik van een misleidende, sensationele titel in een poging de lezer te laten doorklikken- te minimaliseren.
ZIN OM MEER BIJ TE LEREN OVER ALGORITMES?
ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Het doet er niet langer toe hoeveel tijd gebruikers op Facebook spenderen, zolang dit maar quality time of kwaliteitsvolle tijd is. Vroeger was het belangrijk voor een sociaal netwerk om vele actieve gebruikers lang op het platform te houden, dit bepaalde nu eenmaal de populariteit van het netwerk.
Het nieuwe algoritme geeft meer prioriteit aan actieve interacties zoals een reactie of comment geven en het delen van een post, dan aan vind-ik-leuks of likes (passieve interactie). Acties die een grotere inspanning aan de kant van de gebruiker vereisen, zouden dus van hogere kwaliteit en dus zinvoller zijn.
Daarnaast geeft Facebook ook nog de voorkeur aan live video’s, omdat blijkt dat deze tot de meeste interactie leiden tussen kijkers. Het is bovendien belangrijk een zo volledig mogelijk ingevulde Facebook-pagina te hebben. En hoe informatiever je post, hoe beter. Dit kan nieuws zijn, maar ook recepten, etc, aangezien dit gebaseerd is op de persoonlijke voorkeuren van een gebruiker.
Bron: Live F8 conferentie 2019 van Facebook over nieuwe algoritme
WIL JE BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA EN JE KANALEN ZO GOED MOGELIJK INZETTEN?