Elvire Vanysacker is een trotse sociale media-verantwoordelijke van de West-Vlaamse gemeente Lendelede. Een goede vijf jaar geleden begon ze voor de gemeente met een Facebook-pagina, die intussen is uitgegroeid tot een niet te missen informatiebron voor de Lendeleenaar én als online gemeenteloket.
In een nieuwe aflevering van onze podcast ‘Sociale media inspiratie boost’ (op Apple podcasts of Spotify) deelt ze graag haar ervaringen als gemeentelijk sociale media-verantwoordelijke en blikt ze terug op de coronacommunicatie.
Op het moment dat we massaal in lockdown gingen, ergens halverwege maart, was het alle hens aan dek bij Elvire. “Op dat moment had ik al een heleboel berichten ingepland op onze sociale mediakanalen”, blikt ze terug. “Ik heb alle berichten uit de planning gehaald en de communicatie omgeschakeld naar coronaberichten.”
Elvire vond het belangrijk om in de coronatijden niet te ‘overcommuniceren’. “Als ik na afloop terugkijk naar de communicatie tijdens coronatijden, dan durf ik wel te zeggen dat dit een relatief rustige periode was. De burgers hebben hun informatie uit allerlei andere kanalen gehaald. We hebben wel telkens de berichten van de officiële federale en Vlaamse instanties gedeeld en ernaar gerefereerd.”
“Kort samengevat hebben we vooral geprobeerd om de communicatie van hogerhand te ondersteunen, niet om zelf berichten of beelden te maken als gemeente. We wilden absoluut vermijden om te ‘overcommuniceren’. We hebben enkel de hoogstnoodzakelijke dingen online geplaatst.”
Natuurlijk is het belangrijkste doel van de gemeentelijke Facebookpagina om zoveel mogelijk burgers te bereiken. “Er is altijd wel een marge van de bevolking die we niet kunnen bereiken, daarom dat we op zoveel mogelijk plaatsen aanwezig moeten zijn. We zijn overigens niet alleen actief op Facebook, maar ook op Instagram en zelfs op Twitter, al gebruiken we die laatste vooral in het geval van rampen.”
“We willen als gemeente niet alleen aankondigen wat er te gebeuren valt, maar we geven vooral ook graag een blik achter de schermen. Mensen zien graag hoe het eraan toe gaat bij de gemeentelijke diensten, we willen ook de menselijke kant van onze gemeentelijke overheid tonen aan de burgers.”
We zijn blij de evoluties te zien die de gemeente Lendelede zet op sociale media. Elvire is terecht trots op de gemeentelijke Facebookpagina die ze heeft uitgebouwd. Er zijn intussen al heel wat volgers en ze krijgt heel veel positieve reacties te horen. “Mensen rekenen ook op onze pagina, op onze kanalen, om informatie te verkrijgen. En soms krijg ik al eens via via te horen dat het wel goed loopt. De mensen weten vaak ook niet welke persoon er achter de pagina zit, dus stiekem krijg ik heel toffe complimenten te horen van mensen die niet eens weten dat ik achter de pagina zit.”
Lendelede speelt de pagina van de gemeente ook graag uit als ‘online dorpsplein’. “Want mensen gebruiken onze sociale media ook meer en meer om praktische vragen te stellen, dus niet louter als informatiebron, maar ook als extra loket waar ze de gemeente kunnen bereiken. Het gemeentehuis is hier ook op ons dorpsplein, dus de Facebook-pagina is letterlijk en figuurlijk ons online dorpsplein.”
Elvire geeft ons graag nog een extra tip mee: wees spontaan en creatief. “Niet alleen als gemeente of stad, maar ook als persoon die achter de pagina zit, moet je jezelf en spontaan kunnen zijn. Je mag geen uren nadenken over de post die je zult plaatsen. Die moet uiteraard wel correct zijn, maar de spontaniteit én creativiteit is een belangrijke factor om je pagina te doen slagen. En de creativiteit zorgt er ook wel voor dat ik persoonlijk mijn ei kwijt kan in het beheren van de Facebook-pagina.”
En wat scoort het best? De persoonlijke posts natuurlijk! Zo was er recent een heel populaire post over een personeelslid dat heel bekend was in de gemeente, maar na jarenlange dienst met pensioen ging. “Ik had een mooie foto van haar genomen, waar heel veel hartverwarmende reacties op binnenkwamen.”
Dankjewel Elvire voor het delen van jouw ervaringen en inspiratie!
Wil je net als Elvire dagelijks stappen vooruit zetten met sociale media, met een toolkit en een coach aan jouw zijde? Ervaar Someflex eens 3 dagen gratis.