TikTok bestaat al enkele jaren en toch blijft de populariteit van deze video-app enorm stijgen. Wat eerst uitsluitend een platform voor jongeren leek, blijkt nu verschillende leeftijdsgroepen aan te spreken. Ondertussen hebben ook al een groot aantal bedrijven en merken hun naam gemaakt op dit platform. Benieuwd hoe jij dit doet met jouw organisatie?
Wij helpen je op weg met enkele tips.
TikTok is dé app bij uitstek als het gaat om het bewerken van video’s en het maken van leuke, originele en creatieve content. Er zijn oneindig veel mogelijkheden en trends om op in te haken. TikTok is een zeer sociale en interactieve app. Gebruikers maken, reageren, liken en delen non-stop. De app werd eerst voornamelijk door tieners gebruikt. Dit verklaart waarom de meeste gebruikers tussen 16 en 24 jaar zijn. Maar we zien dat steeds meer 30-plussers de app ontdekken.
COVID-19 heeft voor bijna iedereen negatieve gevolgen, behalve voor TikTok. Onze huidige manier van leven lokte duizenden nieuwe gebruikers naar het platform. Velen begonnen met het maken van filmpjes uit verveling. De populariteit groeide zelfs zo hard dat op 5 mei de kaap van 2 miljard TikTok-gebruikers overschreden werd.
Ook in België zijn er een aantal TikTokkers die in korte tijd een grote fanbasis wisten op te bouwen. Enkele namen:
Stien Edlund
Doet mee met alle challenges en danst, heeft 2.6 miljoen volgers
https://www.tiktok.com/@stienedlund?lang=nl:
Céline Dept
Maakt sportieve filmpjes, voornamelijk over voetbal, heeft 7.5 miljoen volgers
https://www.tiktok.com/@celinedept?lang=nl:
Nour and Fatma
Twee zussen die dansen en aan de challenges meedoen, hebben meer dan 400.000 volgers
https://www.tiktok.com/@nourandfatma
Langzaam maar zeker wordt ook dit platform ingezet voor marketingdoeleinden. Grote internationale merken zoals Nike genereren hier enorm veel views en user-generated content. Ook in Vlaanderen vinden steeds meer sectoren de weg naar TikTok. Zo zien we verschillende radiozenders, bedrijven, organisaties en zelfs politieke partijen leuke video’s maken en delen.
Dat is waar het uiteindelijk allemaal rond draait: originele video’s maken die eigen zijn voor je merk of persoonlijkheid. Op TikTok is authenticiteit, creativiteit en fun topprioriteit. Wil je zelf graag aan de slag? Dan is (af)kijken stap één. Download de app en scrol door de startpagina - ook wel de ‘voor jou’ of ‘for you’-pagina genoemd - om inspiratie op te doen.
Maar waarom zou je nu meedoen met de hype? Als jongeren tussen de 16 en 24 jaar niet tot jouw doelgroep behoren, vraag je je misschien af wat het nut is om een TikTok-account aan te maken?
TikTok is wereldwijd aan een opmars bezig. Ook dertigers en veertigers ontdekken dit kanaal en spenderen er meer tijd op dan op andere sociale mediakanalen.
TikTok is enorm verslavend voor gebruikers. Wanneer jij als merk leuke en originele content maakt, dan is de kans groot dat mensen jou gaan volgen.
TikTok rolt momenteel advertentie-mogelijkheden uit zodat jij hierop kan adverteren. Wist je trouwens dat TikTok in het Facebook Audience Netwerk zit?
TikTok genereert - op dit moment - nog een groot bereik. Opbouwen van een kanaal gaat op dit moment nog relatief gemakkelijk.
Op TikTok tonen mensen wie ze zijn en vooral wat ze kunnen. Het kan een creatieve manier zijn om je als bedrijf of organisatie te tonen.
WIL JE MEER BIJLEREN OVER TIKTOK? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Op TikTok maak je met een paar ‘kliks’ video’s die je kan voorzien van tekst, effecten, filters, GIFS etc…Daarnaast beschikt de app ook over een oneindige muziekbibliotheek. Eén belangrijke opmerking: de filmpjes moeten tussen de 5 en de 60 seconden lang zijn, langer kan niet.
Als je een TikTok hebt aangemaakt, kan je deze delen via jouw andere sociale mediakanalen.
Bekijk ook zeker wat trending is en haak hierop in.
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?