Pinterest bestaat al enkele jaren maar is nog steeds een stijger op de sociale media markt in België, het neemt steeds toe in populariteit. Gebruikers zoeken op Pinterest actief naar tips, ideeën en inspiratie in de vorm van afbeeldingen of ‘pins’ zoals ze dat noemen. Pinterest wordt wel eens de belangrijkste visuele zoekmachine genoemd. Veel Belgische ondernemers kiezen nog niet voor Pinterest maar toch kan het enorm interessant zijn om je merkbekendheid te boosten. Hier ontdek je drie redenen waarom jij op Pinterest moet inzetten met je bedrijf.
Pinterest hoort in de groep van sociale netwerksites maar werkt eigenlijk heel anders dan Facebook en Instagram. Op zich zetten gebruikers (vooral vrouwen tussen 25 en 45 jaar) er niet op in om een netwerk uit te bouwen, of zelfs niet om te reageren of interactief te zijn. Ze zullen niet snel een like geven of iets delen. Persoonlijke updates of foto’s van je avondeten op restaurant bewaar je beter voor een ander platform. Mensen zitten op Pinterest omdat ze zelf zoeken naar inspiratie, informatie en oplossingen – en dit over verschillende onderwerpen. Zo gaan mensen hun eigen prikborden maken met beelden die ze leuk vinden – beschouw het als een digitale collage. Maar waarom is Pinterest interessant voor bedrijven?
Maak een zakelijk profiel aan op Pinterest en creëer je eigen prikbord, dit is volledig gratis en is de ideale start op Pinterest. Zorg dat je thema’s kiest voor prikborden die in lijn liggen met je bedrijf – maak je bijvoorbeeld granola dan kan je een prikbord maken met lekkere granola recepten of zelfs een prikbord met mooie keramiek (waar je dan de granola kan in opdienen). Vul je prikborden met je eigen beelden maar ook met inspiratie van anderen. Het allerleukste aan Pinterest? Achter elk beeld kan je een aparte URL plaatsen van de website waarop het beeld te vinden is. Klikken gebruikers op het beeld? Dan komen ze rechtstreeks op je website terecht.
Houdbaarheid van pins
Een andere manier waarop Pinterest zich onderscheidt van de andere sociale media netwerken is de houdbaarheid van de berichten, of pins. Een ‘oud’ bericht krijgt evenveel waarde als een nieuw bericht op Pinterest, als het maar een match is met wat de gebruiker zoekt. Op Facebook worden oude berichten eigenlijk niet meer getoond in het nieuwsoverzicht daar gaat de voorkeur van het algoritme echt naar de allernieuwste berichten. Dat is niet zo op Pinterest, daar worden de relevante berichten vooral getoond. De gebruiker voert een zoekopdracht uit met een bepaalde term, bijvoorbeeld ‘zwarte tegel badkamer’, en krijgt dan de beste zoekresultaten te zien. Op dat vlak werkt Pinterest heel erg zoals Google, namelijk als een zoekmachine.
Je content wordt bewaard
De gebruikers op Pinterest komen vaak om geïnspireerd te worden voor een specifieke gebeurtenis in hun leven. Zo zoeken ze ideetjes voor de inrichting van het lentefeest voor de dochter, of voor de herinrichting van hun tuin. Veel mama’s of bruiden in spé maken prikborden aan om geïnspireerd te worden en hun ideetjes op te slaan. En net omdat mensen op deze belangrijke momenten in hun leven content komen zoeken gaan ze deze ook vaker bewaren. Ze gaan dus anders om met de content. Jouw bericht wordt niet vluchtig bekeken of gelezen, maar wordt bewaard en als waardevol gezien. Een bericht op Instagram heeft bijvoorbeeld een levensduur van 3 dagen maar op Pinterest loopt dat op tot 4 maanden.
Starten op Pinterest is zeker aan te raden. Inspireer je (potentiële) klanten en bemachtig een plekje op hun prikbord. Dat is de eerste stap naar een vruchtbare relatie. Zin om zelf aan de slag te gaan met Pinterest? Ontdek via de gratis dagpas de Someflex cursus rond Pinterest die jou alle geheimen van de tool verklapt!