In onze reeks ‘Sociale media inspiratie boost’ zijn we deze week aangekomen in Hasselt, waar Dominique Vanbergen graag een vat boordevol inspiratie heeft klaarstaan. Dominique is freelancer en noemt haar eenmanszaak Comkommer. Ze helpt ondernemende organisaties en bevlogen ondernemers met het helder en opvallend maken van hun communicatie.
Het is voor een zaak als Comkommer niet altijd even simpel om op sociale media te posten. Comkommer biedt diensten aan andere firma’s en in een B2B-context is een uitgebreide sociale media aanpak niet altijd evident. “Ik ben ondertussen bescheiden actief op Facebook en Instagram. Dat laatste vooral voor mensen die met vormgeving bezig zijn. Ik ben ook heel beperkt actief op LinkedIn, waar ik voorzichtige stappen op heb gezet.”
Op die sociale media probeert Comkommer sinds kort een restaurant met een open keuken te zijn. “De grootste stappen die ik de jongste maanden heb gezet, is posten over onszelf, over mijn eigen organisatie. Dat was niet altijd zo evident. Ik adviseer graag anderen, maar als je het over jezelf moet hebben, over je eigen bedrijf, dan is dat niet zo simpel. Dankzij Someflex heb ik gelukkig die drempel overwonnen om meer naar buiten te komen met wat wij doen en waarvan wij denken dat we sterk bezig zijn.”
“Ik vind het allemaal heel spannend. De reacties die ik krijg zijn positief en ik vind het eigenlijk ook wel leuk om bezig te zijn met sociale media. Het is een manier om niet alleen over Comkommer te vertellen en over wat wij doen, maar tegelijkertijd is het een kans om onze klanten te belichten. We bouwen dus een beetje aan een community met onze klanten.”
Video bracht Dominique nog niet, maar staat ondertussen wel op de verlanglijst. “Ik ben trots op de stap die ik tot nog toe heb gezet om naar buiten te komen met mijn eigen werk. Dat kon ik alleen maar doen dankzij het strategische traject van Someflex. Want als je geen strategie voor ogen hebt, begin je enthousiast, maar droogt je inspiratiebron al snel op. Dat is zonde voor de inspanningen en de tijd die je dan al in je sociale media hebt gestopt.
Dominique geeft tot slot nog graag één belangrijke tip mee: wees creatief. “Er mag gerust wat meer ingezet worden op creativiteit. Zeker de laatste maanden is er enorm veel online geproduceerd. Ik vind dat men best wel wat creatiever mag zijn, zowel visueel als inhoudelijk. Vooral de invalshoek mag al eens creatiever. Het is niet omdat je iets post, dat mensen automatisch stil blijven staan bij je post. Dankzij creativiteit kan je de ‘plakkracht’ vergroten van je post. Bekijk het eens anders, dan zul je zeker ook meer reactie krijgen op je post!”
Dankjewel Dominique voor het delen van jouw ervaringen en inspiratie!