In een gloednieuwe aflevering van onze podcast ‘Sociale Media Inspiratie Boost’ hadden we een babbel met Hilde Marinus van Equilibre3. Hilde is diëtiste, maar zet zich met haar bedrijf Equilibre3 in voor zelfstandige diëtisten, die willen beginnen met een eigen praktijk. Onlangs ontdekte ze de kracht van sociale media. “We gebruiken Facebook en Instagram, maar ik ontdekte vooral dat Google My Business heel veel verkeer naar mijn website kan brengen.”
Hilde richt zich met Equilibre3 niet alleen op diëtisten, maar ook op ziekenhuizen. Een ruime doelgroep dus om te bereiken. “Daarom zijn sociale media zo handig, er zijn zoveel mogelijkheden”, zegt Hilde. “'Zo delen we bijvoorbeeld berichten in een Facebook-groep met diëtisten met wie we samenwerken. Anderzijds geven we op onze openbare pagina dan weer graag informatie rond een gezond gewicht, recepten en tal van zaken om de mensen te triggeren om na te denken over hun gewicht.”
Daarvoor gebruikt Hilde vooral Facebook en Instagram. En dus ook Google My Business of Google Mijn Bedrijf. “Daar ben ik mee begonnen naar aanleiding van een voordracht die ik hier in Hove gevolgd heb. Sinds een tweetal maanden ben ik Google My Business intensiever beginnen te gebruiken. Het is een boeiend kanaal. Je kunt posts plaatsen, foto’s delen en gemakkelijk linken naar je websites. En vooral: posts op Google Mijn Bedrijf blijven zeven dagen en dat is wel handig. We merken daar redelijk veel clicks.”
Hilde is trots op wat ze tot nog toe bereikt heeft op sociale media. “Maar het meest trots word ik als er gereageerd wordt op onze posts, dat vind ik wel leuk. En het absolute summum is als de diëtisten met wie we werken, onze post ook gaan delen. Dan merken we wel dat onze content interessant is en gewaardeerd wordt.”
“Iets wat bij ons trouwens altijd werkt, is onze jaarkalender. We hebben voor iedere maand een quote en daar maken we maandelijks onze Facebookbanner van. Tegelijk verdelen we elke maand ook een kaartje onder onze diëtisten, offline dus, dat ze kunnen uithangen in hun praktijk. We merken dat deze gecombineerde aanpak goed werkt.”
Ondertussen is Hilde begonnen met een bijzonder traject op haar Facebook-pagina. Eén dame deelt haar traject bij een diëtist. “Elke dinsdag delen we een stukje van haar verhaal”, zegt Hilde daarover. “Dat is iets wat nog moet groeien, de ene week heeft dit meer reactie dan de andere week. Op het einde zullen we daar ook een gebundeld verhaal van maken.”
Of Hilde nog tips heeft voor andere organisaties die op sociale media actief zijn? “Zeker de Someflex-filmpjes bekijken”, zegt ze enthousiast. “En daarnaast vind ik dat je vooral authentiek moet blijven op sociale media. Persoonlijk vind ik dat je nu een beetje veel van hetzelfde ziet online, het is zoeken om er op één andere manier uit te springen.”
Hilde gebruikte dit voorjaar voor het eerst ook een Facebook-groep waarin ze de diëtisten met wie ze samenwerkt, groepeert. Door de omstandigheden was dit meteen een groot succes. Corona heeft dit enorm getriggerd. Een groep is heel handig om kort op de bal te spelen.”
“Een voorbeeld: we sturen één keer per maand een nieuwsbrief naar onze diëtisten en als we met een idee zaten, was dit ideaal om even wat feedback te vragen via de Facebook-groep.”
Wil je net als Hilde dagelijks bijleren over sociale media en al jouw vragen kunnen stellen aan experts?