Sociale media nieuws en inspiratie

DIT ZIJN DE SOCIALE MEDIA TRENDS VAN HET MOMENT

Geschreven door Nadja Desmet | 21/03/2022

Dat 2020 een bewogen jaar is, is het minste wat we kunnen zeggen. Niet enkel in onze fysieke omgeving, maar ook online zien we duidelijke trends en verschuivingen. Covid-19 heeft de sociale media een stevige duw in de rug gegeven. Onze digitale noden waren nooit zo duidelijk. De lockdown dwong ons om een stevige portie extra uren achter onze schermen te zitten. We gingen massaal online bestaan, netwerken, contacten onderhouden en marketing voeren. Wat zijn nu dé belangrijkste trends, post-lockdown? Wij lijsten ze voor je op!


1. MEER VIDEO

Video staat aan kop van de meest bekeken content op dit moment! Op Instagram is er zelfs een stijging van 16.9% in de hoeveelheid geposte video’s, vergeleken met één jaar geleden. Dat blijkt uit dit onderzoek van SocialBakers.com. Op Facebook staat die stijging op 5.3%. Twitter is het kanaal waar de meeste video’s gedeeld worden. Meer dan 20% van de tweets van ‘merk’ profielen met meer dan 1.000 volgers bestond uit video. Een stijging van 27.3% in vergelijking met een jaar geleden.

Het is duidelijk: video is hip en trending. Iedereen gaat massaal op zoek naar manieren om mooie video’s te maken en te bewerken. Hoe korter en krachtiger, hoe beter. Het liefst met een persoonlijke of grappige insteek. Geen lange commercials of praatjes meer, maar enkele seconden waardevolle content.

Door de enorme groei en populariteit van formats zoals TikTok en Instagram Reels is het ondertussen bewezen dat deze vorm van video werkt. Max 15 seconden, maar zoveel meer kans om een groter publiek te bereiken. Creativiteit, humor en authenticiteit zijn hier de keywords.

2. STORIES PIMPEN

Meer en meer merken maken gebruik van Instagram en Facebook Stories of Verhalen. En maar goed ook! Met Stories kan je ongelofelijk veel doen. Je kan filmpjes maken, foto’s bewerken, collages maken en zo creatief zijn als je zelf wilt. Ook de beschikbare stickers brengen veel opties. Niets handiger dan onmiddellijk je doelgroep aanspreken en vragen stellen via je story.


Volg ons op TikTok @Someflex!

Naast de vele leuke zaken die je met een story kan doen, wordt deze ook nog eens meer bekeken dan een gewone post op je feed. Maak dus liever een story dan dat je een foto gaat posten.

Benieuwd hoe je zelf creatiever kan worden op je Instagram Story? Ontdek dan ons online leeraanbod en ontdek gratis of het iets voor jou kan zijn!

3. ONLINE COMMUNITIES

Het werd tijdens de lockdown ongelofelijk duidelijk: het belang van een online community. Een groep waar je zaken kan in posten en delen. Om informatie te delen of gewoon om in contact te staan met anderen. Online communities zorgen voor een groepsgevoel, co-creatie en een betere relatie met en tussen je klanten of doelgroep. Niets beter dan in een Facebookgroep van je favoriete podcast suggesties geven voor een volgende aflevering. Of in de Facebookgroep van de lokale Kruidvat elke week zien welke producten in aanbieding zijn. Handig!

Je leert je doelgroep beter kennen, zij stellen je vragen of geven suggesties waar jij in real time op kan inspelen. Je krijgt extra inzichten en een manier om in no-time informatie en nieuwtjes met je doelgroep te delen.

Ook fijn is dat de community onderling veel kan delen. Stel, je verkoopt make-up. Dan kunnen je klanten in een online groep hun make-up creaties met elkaar delen. Of stel dat je bepaalde software verkoopt, kunnen zij elkaar online helpen bij vragen.

4. ONLINE SHOPPEN (SOCIAL COMMERCE)

Moest je winkel sluiten door Covid-19? Dan was je waarschijnlijk ongelofelijk dankbaar dat je webshop je uit de nood kon helpen. Had je nog geen online shop? Hoogtijd om daar extra op in te zetten. Lijkt een website met shop je te ingewikkeld? Dan biedt Facebook je gelukkig een gratis alternatief door Facebook- en Instagram shops. Een eigen online catalogus op je socials, zonder een website of webshop nodig te hebben. Handig!

Benieuwd hoe je zelf zo’n Facebook- of Instagram shop kan opzetten? Eén adres: Someflex. Lees zeker ons blogbericht erover!

5. CREATIEVERE CONTENT

We zeggen het veel en we blijven het waarschijnlijk wel nog een tijdje herhalen: het belang van online creativiteit. Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk het is om originele, creatieve en authentieke content te brengen. Je volgers willen geen afgelikte reclamefilmpjes in hun tijdlijn, ze willen zien wat écht is. Letterlijk de gezichten achter het bedrijf, het kantoor achter dat telefoonnummer, het magazijn achter die materialen. Toon wat je doet, zoals het er echt aan toe gaat. Authenticiteit en persoonlijkheid worden ongelofelijk gewaardeerd op sociale media én werken ook echt.

Zorg voor een online community

6. INTERACTIE MET DE DOELGROEP

Communiceer met je doelgroep. Het is niet omdat je vaak zaken deelt op sociale media, dat je ook echt met je volgers communiceert. Push die interactie. Post eens een poll of een quiz in je story. Vraag echt hun mening. Doe een Q&A en laat hen al hun vragen stellen. Betrek je klanten bij wat je doet. Wees niet bang om hen ook te vragen zaken te delen. Nieuwe bestelling geplaatst? Tevreden? Post een foto en tag ons of gebruik onze hashtag. Zo, nu maak je gebruik van user-generated content. Content OVER jou, maar niet DOOR jou. Gemaakt door je eigen klanten. Werk samen met je volgers, vraag hun mening en betrek hen bij wat je doet.

7. LET’S GO VERTICAL

Onmiddellijk je smartphone horizontaal draaien als je een video of foto maakt? STOP. Doe het niet. Verticaal is het nieuwe horizontaal. Vertical is the way to go. Het is namelijk een feit dat verticale beelden meer aandacht trekken en langer bijblijven dan horizontale. Ook zijn er meer en meer kanalen die inzetten op verticale content. Denk aan TikTok, Snapchat, IGTV, de stories,... Ook LinkedIn lanceert stories om mee te zijn met de verticale stroom. Dus onthoud: hou je smartphone recht als je een foto maakt of een filmpje opneemt.

8. MICRO-INFLUENCER MARKETING

Influencer marketing is voor veel merken ondertussen een gewoonte. Door het succes van influencers zijn de prijzen enorm de hoogte ingeschoten. De nieuwe trend? Werken met micro-influencers. De key is om samen te werken met een groter aantal kleinere influencers met minder volgers. Door met kleine influencers samen te werken creëer je meer betrouwbaarheid en authenticiteit. Hun volgers kennen hen vaak persoonlijk en nemen wat hij/zij zegt serieuzer dan iemand met duizenden volgers. Het wordt niet gezien als ‘reclame’, maar als iemand nabij die jou iets aanraadt.

9. LIVE STREAMS

De lockdown bezorgde ons een drive die we nodig hadden om nog één drempel online te trotseren: live gaan. Voor veel events en muzikanten zat er niets anders op. Tomorrowland? Een benefietconcert van Lady Gaga? Een DJ-set van Dimitri Vegas en Like Mike? Allemaal gingen ze door, via livestream. Live gaan kan tegenwoordig op verschillende manieren en kanalen. Via Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn en YouTube kan je een livestream beginnen. Zoek iets waar jij live over kan vertellen, wanneer jouw doelgroep online is en op welk kanaal je hen kan bereiken en go for it.

10. TV OP SOCIALE MEDIA

Online televisie kijken doen we al een tijdje. Denk aan Netflix of VRT.nu, waar je gewoon met je computer of smartphone al je lievelingsseries op de voet kan volgen. Toch blijven we gaan voor nog sneller en korter. En waar is sociale media het best in? Aha! Snel, kort en krachtig. Dus duurde het niet lang voor ook zij aan tv features begonnen. Facebook kwam met Facebook Watch en Instagram lanceerde IGTV.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?