DIEET LECLUYSE PLUKT VRUCHTEN VAN DE JARENLANGE INZET OP SOCIALE MEDIA
Socialkotcast, Podcasting, SOMEFLEX
Is met jouw bedrijf of organisatie inzetten op sociale media nuttig? De vraag wordt al lang niet meer gesteld, maar Veronique Lecluyse van Dieet Lecluyse bewijst nog maar eens dat een jarenlange inzet op de sociale mediakanalen meer dan ooit rendeert. “Meer dan 50 procent van de cliënten die zich bij ons aanmelden, kent ons dankzij sociale media”, zegt Veronique in de nieuwste aflevering van onze podcast ‘Sociale media inspiratie boost’.
‘BLIJF IN JE KOT’-DIEET IN FACEBOOKGROEP
Uiteraard moest ook Veronique haar zaak sluiten toen in maart plots de lockdown aangekondigd werd. “Niemand was hierop voorbereid, maar wij zijn geen stilzitters”, doet Veronique uit de doeken. “We wilden de mensen die bij ons een engagement waren aangegaan, niet in de steek laten en hebben daarom besloten om hen te blijven ondersteunen via sociale media. In de eerste plaats hebben we ons ‘blijf in je kot’-dieet gelanceerd in een gesloten Facebook-groep.”
Een ongelofelijk succes. In geen tijd waren er 120 deelnemers voor dit digitale dieet. “Mensen hebben het heel sterk geapprecieerd dat we ze hebben kunnen ‘vasthouden’ op een online manier. Sociale media was zonder twijfel een ideaal hulpmiddel om deze periode te doorkomen.”
EXPERIMENTEREN OP ANDERE KANALEN
De dames van Dieet Lecluyse maakten gebruik van de lockdown om kennis te maken met nieuwe kanalen. Ze hadden al een Instagram-account, maar die was lang niet zo uitgebouwd als vandaag. De voorbije weken bouwde Dieet Lecluyse de Instagram-pagina uit tot wel drie posts per week.
“We hebben nu toch wel beseft dat we online nog meer kunnen doen. De lockdown heeft ons heel veel inzichten gebracht. Vooral dat de mensen heel bereikbaar zijn via de sociale mediakanalen. We krijgen meteen heel veel reactie, want de volgers kunnen echt van bij hen thuis of van ‘weet ik veel waar’ meteen reageren op iets wat ze zien passeren. Dat daagde ons uit om dingen te doen die we eerder niet gedaan hebben, niet enkel actief zijn op Facebook bijvoorbeeld, maar ook op Instagram en zelfs op TikTok zetten we onze eerste stapjes.”
ONGELOFELIJK BEREIK DANKZIJ POLLS EN VIDEO
Veronique en haar collega’s experimenteerden niet alleen met kanalen. Maar ook met content. “Gelukkig heeft Someflex ons heel wat inspiratie gegeven. We hebben heel wat uit de lessen ook meteen toegepast. Gewoon doen is dé belangrijkste tip die ik wil meegeven: baat het niet, dan schaadt het zeker ook niet. Je kunt heel wat leren uit het gewoon te doen.”
Zo experimenteerde Veronique onder meer met polls én met video." “Het is ongelofelijk hoeveel bereik wij haalden met video’s. Dat en testimonials scoren het best, hoe goed alle andere posts ook zijn. Het is daarom zeker aan iedereen aan te raden om video’s op de sociale mediakanalen te maken. Wij maakten onder meer humoristische video’s, zoals rond het WK voetbal, maar ook informatieve filmpjes en soms aankondigingen van iets nieuws, zoals onze jaarlijkse vakantie, een nieuwe collega, enzovoort.”
“Het was wel een drempel om de eerste keer een video te maken, maar vandaag is het bij ons al een gewoonte. En zeg je eens een woord verkeerd? En dan? Dan doe je het gewoon opnieuw.”
“Het is goed dat de mensen je via video leren kennen. De mensen zeggen mij vaak dat ze dankzij video’s zagen en voelden dat het wel zou klikken met mij. Video is iets authentieks, ze zien en horen je zoals je bent.”
50 PROCENT MAAKT KENNIS VIA SOCIALE MEDIA
Dieet Lecluyse zet nu al jarenlang in op sociale media. Een goede investering van tijd en middelen? Daar twijfelt Veronique geen seconde aan. “Advertenties doen we niet zo heel vaak, hoogstens als we eens een nieuw product lanceren”, zegt Veronique. “We hebben de voorbije jaren al zo veel organisch opgebouwd, dat we advertenties in feite niet nodig hebben.”
“Dat blijkt ook als we vragen aan onze klanten hoe ze ons hebben leren kennen. Zeker meer dan de helft van de mensen geven aan dat ze ons leerden kennen via sociale media. Vandaag plukken we meer dan ooit de vruchten van onze jarenlange inzet op sociale media!”