Je merk of organisatie op sociale media doen opvallen tussen alle andere content is niet evident. Er kruipt energie en tijd in. Omdat er zoveel merken en mensen aanwezig zijn op sociale media moet je dus goed nadenken over wat jij op de platformen komt doen. Wat wil jij met jouw kanalen bereiken? Kom je zonder een duidelijk doel, dan ga je ook niet de nodige resultaten kunnen halen. Dan blijf je misschien aanmodderen, want sociale media zijn geen doel op zich.
Een belangrijk element op sociale media (misschien zelfs hét allerbelangrijkste) is je content. Dit is al het materiaal dat jij gaat delen als merk of ondernemer, van beelden tot video’s van audio tot bijschriften of teksten.
Je content strategie gaat je helpen focussen en keuzes maken in welke content je gaat delen. Het gaat ervoor zorgen dat je content een bepaalde waarde brengt voor je belangrijkste doelgroep – en dat jouw merk herkenbaar wordt op sociale media. Want jouw content gaat je merkstijl, je merkstem en je unieke bijdrage helemaal weerspiegelen. Dat gaat dan ook tot vertrouwen leiden bij je volgers. Want dan weten ze precies waar jij als merk voor staat en waarover jij het hebt. Zonder een duidelijke strategie gaat je content alle kanten uit.
Marketinggoeroe Seth Godin ging zover om te zeggen “content marketing is the only marketing that’s left.” Het zijn de unieke verhalen van de organisaties op sociale media die voor verbinding zorgen.
Op sociale media mag je als merk gaan denken als een uitgever, mediakanaal of entertainer. Wat draag jij bij aan het leven van je volgers? Waarom zouden ze jouw content moeten consumeren?
Er bestaan honderden manieren en templates om een content strategie vorm te geven, vraag het maar aan Google. Hier introduceren wij alvast drie van de pijlers die voor ons niet mogen ontbreken. Je content strategie is simpelweg een vaststelling van het doel van je content, wie je wil bereiken met je content en wat je gaat vertellen op welk platform.
Het lijkt logisch om met je doelen te starten, maar niet alle ondernemers gaan doelen stellen voor hun content. Vaak blijven ze hangen bij grotere of algemenere zakelijke doelen zoals: 20% meer verkoop of een nieuwe productlancering. Maar wat betekenen je zakelijke doelen voor je content? De 3 voornaamste doelen die je kan bereiken met content op sociale media zijn: meer betrokkenheid (om bv. een straffe community te bouwen op sociale media), groter naamsbekendheid (door je aantal volgers te laten groeien) of conversie (clicks naar je website). Op welk doel ga jij focussen?
Voor wie maak jij je content? Voor 'iedereen' content maken is onmogelijk. Je hebt te kiezen, want net door die focus kan je heel doelgericht content gaan maken en blijf je weg van saaie en algemene content die je concurrent of de volgende ondernemer ook gemaakt zou kunnen hebben. Waar ligt je doelgroep wakker van? Wat bied (alleen) jij dat hét antwoord is voor jou mogelijke klanten? Je kan je doelgroep in detail beschrijven op basis van wat je allemaal al weet van je klanten, maar probeer nog een stapje verder te gaan. Spreek met enkele van je beste volgers. Stuur een mailtje met een enquête, vraag of je ze mag bellen of nodig enkele klanten uit voor een gesprek. Wat kom je zo nog te weten om je content gerichter te maken voor hen? Een 40-jarige mama van twee gaat compleet andere content willen consumeren dan een 20-jarige onderneemster.
Eens je weet wat er voor jouw en je doelgroep belangrijk is, kan je overgaan tot het maken van je content(plan). Welke content is er nodig om jouw doelen te behalen? Hoe zorg je ervoor dat die tegelijkertijd relevant is? Ga je content maken om te informeren, entertainen of bewegen?
Probeer je content in verschillende rubrieken te plaatsen, zo kan je vier tot vijf categorieën kiezen waarin je al je content kan onderverdelen. Je zou bijvoorbeeld elke rubriek aan bod kunnen laten komen op verschillende dagen van de week. Een rubriek wordt bepaald door de focus van je content. Bijvoorbeeld: op maandag deel je verhalen als ondernemer, en op woensdag deel je tips en tricks speciaal voor je doelgroep. Centraal in je content staat jouw verhaal. Welke conversatie ga jij voeren? Dat is niet voor elke ondernemer in dezelfde sector hetzelfde, jouw verhaal is uniek voor jou!
Klaar om aan de slag te gaan met jouw content strategie? Volg dan deze expertsessie, gegeven door experte Delphine Van Belleghem. 2 februari, van 11 tot 12 uur.