De kracht van lokaal adverteren: Waarom nu adverteren op sociale media?
Adverteren, SOMEFLEX, lokaal
Adverteren op sociale media, of je het nu wil of niet, het concept negeren dat kunnen we niet meer. Recent was er commotie over het plaatsen van advertenties op sociale media. Politieke partijen in België geven ongeveer 2 miljoen euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram. Daarmee staan we op nummer 1 in het klassement van alle landen ter wereld. Maar als je met jouw organisatie, door het plaatsen van social-ads, je doelen beter bereikt dan met de klassieke audiovisuele media. Waarom zou jij er dan niet op inzetten?
Onlangs las ik het volgende: ‘Een Unicorn zijn is zo 2019. In 2023 willen we Kamelen zijn.’ Als kameel ben je immers hardnekkig, kun je beter tegen de droogte, investeer je slimmer en zet je in op langetermijngroei.
Maar wat is ‘slim investeren’ en hoe zet je in op ‘long-term-growth’?
Begin bij het opzetten van jouw sociale media kanalen. Het is de eerste stap die je zet om mee te zijn, om als het ware future-proof te zijn. En dan is je volgende vraag: ‘Is lokaal adverteren op sociale media de toekomst?’
Wij geloven er alvast in. Het is één van de meest effectieve manieren om je langetermijndoelen te bereiken. Of je nu een ondernemer, start-up of gevestigde organisatie bent. Het draagt bij tot groei. Nog niet helemaal overtuigd? Ontdek de 3 redenen waarom wij jou aanraden om vandaag nog te starten met lokaal adverteren op sociale media.
Gericht doelgroepbereik
Een onmisbaar onderdeel van elk bedrijfsstrategie is adverteren. Als we er even bij stilstaan dan weet je dat platformen zoals Facebook en Instagram miljoenen Belgische en Nederlandse gebruikers heeft. Hier niet mee aan de slag gaan is sowieso een gemiste kans.
Volgens een studie van Meta is gericht campagnevoeren drie keer zo effectief als niet-gericht targetten. En de mogelijkheden zijn divers. Zo zet je via sociale media in op demografische gegevens, leeftijd, geslacht, enzovoort. Richt jouw boodschap specifiek op de mensen die jij precies wil gaan bereiken. Door je product of dienst doelbewust te tonen bereik je volgers die interesse vertonen en dit kan uiteindelijk leiden tot succes.
Meer conversies
Volgens Hootsuite haal je 29% meer conversies uit lokale targeting op sociale media. En dat is niet verwonderlijk. Je aandacht vestigen op een specifieke doelgroep uit de regio werpt zijn vruchten af.
Ben jij een lokale handelaar? Ben je op zoek naar nieuwe medewerker? Organiseer je een evenement of verhuur je bijvoorbeeld een feestzaal? Je richten tot de mensen in de buurt is de juiste strategie. Inwoners uit een andere stad zijn op zo’n momenten namelijk niet relevant.
Hetzelfde geldt voor lokale besturen. Denk bijvoorbeeld aan lokale wegenwerken, problemen bij ophaling van huisvuil of het aankondigen van een wijkfeest? Als gemeente wil je de juiste mensen bereiken. Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld te adverteren op straatniveau.
Via lokale targeting bereik je de juiste mensen op het juiste moment. En dit leidt uiteindelijk tot meer en betere conversies.
Een betere ROI en kans op meer klanten
Meta beweert dat gerichte campagnes leiden tot een gemiddelde return-on-investment van 28%. Door je aandacht te vestigen op de juiste volgers geef je minder geld uit aan ruis. Met ruis bedoelen we een publiek dat geen interesse toont in jouw product of dienst. Mensen die klikken op advertenties en dan na een paar seconden weer uit beeld verdwijnen.
Als organisatie of onderneming heb jij één doel en dat is meer klanten werven. Je aandacht richten op de juiste doelgroep en investeren in lokale advertenties. Op sociale media verhoogt jouw merkbekendheid met gemiddeld 32% en zorgt op lange termijn voor een toename aan klanten.
Je doelgroep gericht bereiken, meer conversies, een betere ROI en een verhoogde merkbekendheid… Waar wacht je nog op? Lokaal adverteren op sociale media is zeker de moeite waard. De voordelen zijn onmiskenbaar. Begin vandaag nog met investeren en bereik de juiste klanten.
Wil je de kneepjes van het vak onder de knie krijgen? Dieter van Den Heede maakt je dé expert in jouw sector. Neem één uurtje de tijd en leer hoe je lokaal adverteert op kanalen zoals Facebook en Instagram.
Mis je kans niet en schrijf je hier in op onze expert sessie ‘Lokaal adverteren de toekomst van Social Ads’. Haal samen met onze Someflexers en Dieter het meeste uit jouw sociale media advertenties. Wacht niet langer en ga vandaag nog aan de slag.