De ideale contentmix op sociale media
Sociale media, content, Contentinspiratie, Authentieke content
Inspiratie voor content vind je overal in je dagdagelijks leven – toch zijn er ondernemers en organisaties die niet weten welke content ze kunnen plaatsen op hun sociale media kanalen. Aangezien het algemeen aangeraden wordt om minstens wekelijks iets te posten, verschillend van platform tot platform, kan de inspiratie wel eens op raken. Hier delen we enkele tips om de ideetjes voor de ideale contentmix weer te laten stromen.
Heel de dag door kom jij als ondernemer of werknemer in een bedrijf mensen, plekken, situaties, gedachten en momenten tegen die je zou kunnen omzetten in waardevolle content. Content zou eigenlijk vanzelf moeten komen, net omdat het dan authentiek bij je merk past. Wanneer contentcreatie geforceerd wordt, omdat je ‘toch iets moet posten’ dan gaat dat duidelijk voelbaar zijn en het maakt jouw volgers minder enthousiast over jouw merk.
De voornaamste reden waarom mensen jouw of andere ondernemers volgen op sociale media is omdat ze een match voelen met je waarden. Steek dus je energie in content creatie voor je doelgroep en plaats enkel iets wanneer je echt in een flow van inspiratie zit!
Contentmix
Trouw blijven aan je authentieke merkwaarden en -stijl is belangrijk op sociale media, maar probeer natuurlijk niet te veel in herhaling te vallen of telkens hetzelfde formaat te gebruiken. Om een contentdipje te vermijden en steeds nieuwe ideetjes te krijgen raad ik alvast deze 2 zaken aan.
Gebruik categorieën
Om je content overzichtelijker te maken, en in balans te houden, verdeel ik sociale media content graag in vier categorieën. Content in de eerste categorie – je verhaal – gaat over jou als persoon, ondernemen en/of je bedrijf. Denk aan wie je bent, als ondernemer of als team, hoe je merk ontstaan is, je dagelijkse gewoontes, kortom alles wat over jou gaat. Content in de tweede categorie – je product of dienst – gaat over datgene waaruit jij je inkomsten haalt. Denk aan een prachtig beeld van jouw product, een recensie van klanten, of een stukje uit je nieuwe podcastreeks. Content in de derde categorie – je doelgroep – biedt iets concreets aan je doelgroep, iets wat zij kunnen gebruiken. Denk aan een tip, how-to-video, een giveaway, een recept. Dit is een cadeautje voor je volgers. Als diëtiste zou je een recept voor gezonde pannenkoeken kunnen delen. Content in de vierde categorie – inhakers – wordt in het leven geroepen door heet-van-de-naald-nieuws of door algemeen bekende feestdagen of evenementen. Denk aan moederdag, Tomorrowland of de #metoo-movement.
Wanneer je dus bewust je content verdeeld over deze vier categorieën gaat er vanzelf al variatie inzitten en komen er meer ideetjes naar boven!
Speel met verschillende formaten
Denk verder dan het klassieke bericht op sociale media – wanneer mogelijk- schakel ook de andere formaten in. Hoe zou je je boodschap anders kunnen brengen? Denk aan straffe afbeeldingen maar ook video’s, reels, stories, interactieve polls of een live video. Elk formaat bereikt ook een andere doel - zo ga je met reels op Instagram en Facebook meer niet-volgers bereiken, en met een klassiek bericht op je profiel bereik je vooral je huidige volgers.
Ook andere vormen van digitale content zijn goed te combineren met sociale media; denk aan een blog, een nieuwsbrief, een podcast, een e-book of whitepaper – al deze contenttypes kan je ook omvormen tot waardevolle content op je socials! Je kan quotes uit je blog of podcast nemen en als teaser plaatsen op je sociale media kanalen.
SomeFlex bericht op LinkedIn als teaser voor de SomeXpert podcast.
Het is zelfs zo dat je rond één topic verschillende formaten kan gebruiken. Vier je met je bedrijf bijvoorbeeld je vijfde verjaardag, dan is dat je onderwerp en kan je daar verschillende contentformaten voor inzetten - maak er niet enkel een bericht over maar plaats ook een story, of een reel. Heb je een leuk onderwerp? Haal er dan zoveel mogelijk content uit.
Haal zoveel mogelijk content uit één onderwerp door verschillende formaten in te schakelen!
Zin in nog meer te leren? Dat kan op het Someflex platform, neem alvast een kijkje om je contentstrategie vorm te geven.
Sociale Media Strateeg met oog op Community