DE GRANOLA BAKKERIJ MET EEN PASSIE VOOR SOCIALS
Sociale media, Strategie, Socialkotcast
Een Antwerpse granola bakkerij. Om dat uit de grond te stampen moet je wel gepassioneerd zijn. En of ze dat bij I Just Love Breakfast zijn. Maar niet alleen dat, ze zijn ook nog eens een sterk merk op sociale media. De foundster, Natalie Vanderick vertelt er alles over in de nieuwste aflevering van de #Socialkotcast.
Bekijk de podcast hier:
Oorspronkelijk is Natalie een architecte van opleiding maar een 6-tal jaren geleden besloot ze het over een andere boeg te gooien. Met een passie voor ambachten en het gebrek aan verse granolaproducten in de buurt, heeft ze I Just Love Breakfast uit de grond gestampt. Een eigen ambachtelijke granola bakkerij.
“ALLES IS BEGONNEN BIJ ONZE FACEBOOK-PAGINA. DIE KWAM ER ZELFS VOOR ONZE EIGEN WEBSITE.”
Natalie had altijd al een goed marketing-gevoel. Daarom ging het ontstaan van haar eigen merk en bakkerij gepaard met die van de sociale media kanalen voor I Just Love Breakfast: “Alles is begonnen bij onze Facebook-pagina. Die kwam er zelfs voor onze eigen website. Een paar jaren later hebben we dan ook een Instagram-pagina gelanceerd, en we zijn ook een tijdje actief geweest op Pinterest. Voor ons is ons Instagram-account het belangrijkste kanaal. Daar halen we het grootste bereik, en onze doelgroep is er ook heel actief aanwezig.”, zo zegt Natalie.
Bij I Just Love Breakfast zijn er enkel doeners. Ze proberen, ze doen, en ze slagen. Met vallen en opstaan: “De opbouw van onze kanalen, dat ging met vallen en opstaan. Echt het trial-and-error-verhaal. Na een tijdje vond ik het tijd om een extern iemand in te schakelen. En dat ging goed, maar de spontaniteit, de persoonlijkheid van onze posts was volledig weggezogen door het uit handen te geven. Dus toen pikten we de draad weer op. Nu kunnen we echt wel spreken dat we een structuur hebben uitgebouwd, maar nog steeds is het nog altijd elke dag bijleren en bijsturen waar nodig.”, aldus Natalie van I Just Love Breakfast. Het is voor de granola bakkerij vooral belangrijk om ‘the good vibes’ over te brengen op hun volgers. Daarmee trekken ze de aandacht, en dat maakt dat mensen blijven hangen bij de content die ze posten. En dat is wat het ‘m doet.
WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? DAT KAN JE LEREN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
“VERHALEN VAN KLANTEN DELEN OP ONZE KANALEN. ZIEN DAT ZIJ GENIETEN VAN ONZE PRODUCTEN, DAAR DOE JE HET VOOR.”
Sociale media-gewijs wil I Just Love Breakfast niet te veel druk op zichzelf leggen. Als het post moet het kwalitatief gebeuren, en met een duidelijke boodschap, zo zegt Natalie: “Ons doel is om 2 keer per week te posten. Dat is niet zo héél veel, maar liever zo dan nodeloze content verspreiden. Onze stories zetten we heel spontaan in. Vooral als klanten onze producten zelf delen op hun eigen kanalen, dan proberen we daar altijd iets mee te doen. Dat klanten dat willen delen verwarmd ons hart keer op keer. Daar doen we het ook voor. Mensen blij maken met onze eerlijke producten.”.
Sociale media beheren is bij de bakkerij is absoluut een blijvertje. Niet alleen zetten ze er wekelijks op in, maar binnen bepaalde formats nemen ze er ook écht hun tijd voor. Ze maken er een langdurig project van, dat ze dan met veel trotsheid kunnen voorstellen aan hun volgers: “De leukste dingen op sociale media om te doen vind ik toch die projecten waar we echt onze tijd voor nemen. Zo ze zetten we bijvoorbeeld onze retailers in de kijker. We gaan kijken hoe onze producten in de winkel staan, we vertellen het verhaal van die winkel. Die content scoort altijd heel goed. Zoiets doet altijd deugd, maar zeker als je er ook echt je werk van maakt.”, dat zegt Natalie trots.
“TOEN WE MEER GINGEN INZETTEN OP ONZE SOCIALE MEDIA KANALEN, GING DE VERKOOP OP ONZE WEBSHOP PLOTS DE LUCHT IN”
Natalie & haar team houdt ook van een uitdaging. Zo testen ze vaak specifieke zaken op sociale media om te ontdekken wat er werkt, waar meer tijd in gestoken kan worden, en wat er zorgt voor een groter bereik en meer volgers: “We hebben gezien dat meer posten ook zorgt voor meer clicks en meer verkoop binnen onze webshop. Dat was voor ons echt een eye-opener. Het heeft ook gezorgd voor een nog sterker geloof in sociale media. Dat het niet meer te negeren valt, daar waren we ons al langer van bewust. Maar die resultaten hebben het geloof nog net dat tikkeltje meer aangescherpt.”, aldus Natalie.
Bij I Just Love Breakfast komt alles vanuit eigen ervaringen. Echt die trial-and-error-mentaliteit die erin geslepen is. En vanuit die ervaringen heeft Natalie ook enkele handige tips: “Wat wij hebben geleerd is dat je sociale media nodig hebt om blijvend alle lagen van de bevolking aan te trekken. Maar daarnaast is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je jouw eigenheid goed behoud. Het kan niet de bedoeling zijn om een verkeerd beeld te scheppen van jezelf. En tot slot, zorg voor die spontaniteit op jouw kanalen. Heb je even geen professioneel gemaakte visual voor handen, post dan een spontane foto vanop de werkvloer, in het atelier, op kantoor, achter de kassa,.... De mogelijkheden zijn eindeloos.”.
“SOMEFLEX HEEFT ER BIJ ONS ECHT VOOR GEZORGD DAT WE ONZE DREMPEL KONDEN VERLAGEN OM TE EXPERIMENTEREN MET FORMATS, KANALEN,... HET GEEFT JE DE KANS OM OP JOUW EIGEN TEMPO DE STAPPEN TE ZETTEN DIE JIJ WIL ZETTEN.”
Natalie en haar team zijn erg blij met de stap die ze hebben gezet om via Someflex bij te leren over sociale media. Daar wilde ze dan ook graag mee afsluiten: “Someflex heeft er bij ons echt voor gezorgd dat we onze drempel konden verlagen om te experimenteren met formats, kanalen,... Het geeft je de kans om op jouw eigen tempo de stappen te zetten die jij wil zetten. We krijgen er de laatste nieuwtjes binnen, de snackable content maakt het zo makkelijk om op te starten.”
Dankjewel voor het fijne & inspirerende gesprek, Natalie.
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?