Bouwen aan je sociale media contentstrategie: Ontdek onze top 5 content formats
content, native content, Contentinspiratie, Authentieke content
Inspirerende en resultaatgerichte content op sociale media plaatsen? Het is niet altijd even makkelijk! We beseffen maar al te goed hoe intensief en tijdrovend content creatie kan zijn. Hoe val je op? En hoe hou je de aandacht van je doelgroep bij jouw product?
Laat je onderneming eruit springen en maak gebruik van verschillende content formats. Met een contentstrategie ontwikkel je het verhaal. Maar ‘hoe’ je het verhaal vertelt is even belangrijk! Dé ultieme tip? Zorg voor een gezonde mix sociale media-inhoud om engagement te generen! Inspiratie nodig? Wij helpen je graag met onze top 5 content formats.
Bron: Sproutsocial Index
1. VIDEO OP SOCIALE MEDIA
Uit de statistieken van Sproutsocial kunnen we afleiden dat video als content format het hoogst scoort. En dat is voor ons absoluut geen verrassing. Videocontent is hot! Maar daar blijft het niet bij! In een videomarketing onderzoek van Wyzowl verklaren heel wat marketing professionals dat de kracht van video hen heeft geholpen op vlak van verkoop, naamsbekendheid, community engagement, enzovoort.
Wist je trouwens dat een Instagram Reel ongeveer 49% meer engagement genereert dan bijvoorbeeld standaard posts met een foto? Plaats je op Twitter een tweet met video,
dan heb je zo’n 10 keer meer betrokkenheid dan een tweet zonder video. Bovendien zijn we ook meer geneigd om video's te delen met vrienden dan gelijk welk ander type content. En wat we al helemaal niet uit het oog mogen verliezen is het sociale media kanaal TikTok. Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers is het overduidelijk.
Het inzetten van korte verticale video content is booming business!
2. AFBEELDINGEN OF VISUALS OP SOCIALE MEDIA
Een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Daarom alleen zijn visuals naast video’s nog steeds zeer relevant als type content.
Beelden zijn veel beter verteerbaar en aantrekkelijker dan bijvoorbeeld lange blogs en artikelen. Sociale media kanalen zoals bijvoorbeeld Instagram of Pinterest zijn in eerste instantie ontwikkeld om te inspireren met visuals. Bovendien zijn onze smartphones geavanceerd genoeg om prachtige foto's te maken. En heel wat apps helpen ons ook om beelden snel te bewerken, filters toe te voegen, en meer.
Het hoeft echter niet altijd in fotoformaat. Denk bijvoorbeeld aan gifs, memes of infographics. Wil je lange tekst of statistieken duidelijk illustreren op sociale media? Dan kan je gebruik maken van beeldmateriaal in de vorm van een infographic. Op sociale media kanalen zoals Facebook of LinkedIn trekken dergelijke visuals absoluut de aandacht van jouw doelgroep.
3. DE KRACHT VOOR GESCHREVEN TEKST OP SOCIALE MEDIA
Ondertussen is het duidelijk dat we ons publiek kunnen triggeren met visuele content formats. Toch mogen we de kracht van onze woorden niet onderschatten. Uit onderzoek van Sproutsocial gelooft ongeveer ⅓ van de content creators immers nog steeds dat tekst een waardevolle vorm van content is.
Met een authentieke en waardevolle tekst kan je als merk heel wat bereiken. Geschreven content kan zeer interessant zijn om bijvoorbeeld gesprekken op gang te brengen. En zo kan je uiteindelijk je publiek beter leren kennen.
Het hoeft trouwens niet altijd saai te zijn. Je kan tekst makkelijk in een huisstijl of template gieten door middel van tools zoals bijvoorbeeld Canva. Wil je creatieve content leren maken met apps zoals Canva? Ontdek dan onze lessenreeks: Creatieve content maken met handige apps en tools
4. STORIES
Met stories zal je niet meteen je naamsbekendheid vergroten. Maar stories zijn wel goud waard op vlak van community engagement. En net daarom kunnen ze zeer waardevol zijn om toe te voegen aan je sociale mediastrategie.
Dit content format bestaat voornamelijk uit afbeeldingen of korte video's die 24 uren duren voordat ze voorgoed verdwijnen. Stories kan je creëren op Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat. Met dit contenttype kan je volgers op de hoogte brengen van evenementen, aanbiedingen, … Je kan ze bijvoorbeeld ook een een kijkje achter de schermen van je bedrijf geven. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Instagram Stories zijn het populairst. Je kan er zeer origineel mee omgaan en je verhalen bewerken met allerlei stickers, interactieve elementen, filters, muziek, enzovoort. Je creatieve vrijheid loslaten is een absolute troef. Reacties en antwoorden op Instagram Stories gaan rechtstreeks naar je DM's. Dus als ondernemer krijg je uiteindelijk de kans om relaties op te bouwen door één-op-één gesprekken met je volgers.
5. LIVE VIDEO’S VIA SOCIALE MEDIA
De digitale transformatie is versneld. Bedrijven zijn de voorbije jaren gaan nadenken over hoe ze in realtime met klanten in contact kunnen komen. Live video’s en webinars kwamen uiteindelijk als winnaars uit de bus en ze zijn nu een blijvend fenomeen!
Uit een Culture & Trends Report van YouTube blijkt dat 85% van hun gebruikers in de afgelopen 12 maanden een livestream heeft bekeken. Meer nog, wist je dat Facebook Live het populairste sociale medianetwerk voor livestreams heeft?
Live video content stelt ons uiteindelijk in staat om gesprekken, optredens, Q&A's, webinars en andere virtuele evenementen uit te zenden. Er sluipt heel wat tijd in live video content maar in tegenstelling tot tekst- of visuele content, geven livestreams onze doelgroep de kans om direct te interageren. Denk bijvoorbeeld aan de expertsessies binnen Someflex! Bovendien geeft live kijken je publiek een gevoel van gemeenschap en samenhorigheid.
Nieuwsgierig naar onze talrijke expertsessie over sociale media? Wil je leren hoe je aan de slag kan gaan met je contentstrategie? Ontdek ons online leerplatform via de gratis dagpas! Leer bij over de sociale media kanalen (Instagram, LinkedIn, TikTok, Facebook...), leer bij over creatieve content maken!