7 REDENEN OM PROFESSIONEEL ACTIEF TE ZIJN OP LINKEDIN
Sociale media, Linkedin, Strategie
Begin 2020 verscheen het bericht dat LinkedIn in België populairder is dan Instagram. Goed nieuws voor LinkedIn dus. Of toch niet helemaal, want er zijn veel gebruikers met een half ingevuld LinkedIn-profiel. Of ze zijn al maanden niet ingelogd op dit professioneel netwerk.
In dit blogbericht krijg je 7 redenen om professioneel actief te zijn op LinkedIn.
1. LINKEDIN IS HET BELANGRIJKSTE PROFESSIONEEL NETWERK
Je bent actief op sociale media om contact te houden met vrienden en familie. Maar ook om professionele contacten te onderhouden. Hiervoor is LinkedIn de beste optie. Via LinkedIn kan je op een simpele manier in contact blijven met je (ex-) werknemers, partners, klanten en -niet onbelangrijk- je toekomstige klanten.
Je moet LinkedIn een beetje zien als een groot netwerkevenement waar héél veel potentiële partners, toekomstige klanten of mogelijke medewerkers rondlopen. Jouw doel is om deze mensen te overtuigen van je capaciteiten, ervaring en professionaliteit.
2. VERGROOT JOUW NETWERK
Op LinkedIn connecteer je met andere interessante mensen. Het vervangt het gesprek niet maar vergemakkelijkt het wel. Tip: bekijk de deelnemerslijst voor een evenement en connecteer met de voor jou relevante aanwezigen.
Kom je iemand relevant tegen tijdens zo’n netwerkmoment? Vraag hen om direct te connecteren via LinkedIn. Wist je dat dit makkelijk kan door jouw persoonlijke QR-code te laten scannen?
Door met veel relevante mensen te connecteren breidt jouw professioneel netwerk uit.
3. ZOEK INTERESSANTE PROFIELEN … OF WORDT GEVONDEN
Via de zoekfunctie op LinkedIn kan je zelf op zoek gaan naar interessante profielen of bedrijfspagina’s. Kom zo in aanraking met interessante bedrijven of organisaties, of je nu ondernemer, verkoper of werkzoekende bent. LinkedIn laat toe om interessante bedrijven (via bedrijfspagina’s), groepen, diensten of personen te benaderen.
Maar het werkt ook in de omgekeerde richting. Recruiters en andere ondernemers zijn op zoek naar geschikte profielen. Zorg ervoor dat jouw profiel volledig up-to-date is. Zo word je zelf gevonden voor nieuwe professionele opportuniteiten.
MEER LEREN OVER LINKEDIN? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
4. KRIJG EEN EXPERT-STATUS EN CLAIM AUTORITEIT
LinkedIn is het ideale kanaal om jouw expertise te delen. Zowel als organisatie, professional, als werkzoekende. Niet alles hoort thuis op LinkedIn, maar met juiste, relevante en unieke content kan je het verschil maken en jouw skills en expertise tonen.
Dit zorgt ervoor dat je een bepaalde reputatie en expert-status krijgt. Via LinkedIn claim jij autoriteit over een onderwerp waarin jij uitblinkt.
Ben je op zoek naar een sociale media expert? Dan hoop ik dat je op basis van onze posts op LinkedIn met Someflex wil samenwerken.
5. LINKEDIN STIMULEERT ONLINE AMBASSADEURSCHAP
Ik schreef hierboven dat LinkedIn het platform bij uitstek is om online expertise te delen. Wanneer medewerkers in een bedrijf of organisatie de kans krijgen om die expertise op hun persoonlijk LinkedIn-profiel te delen, worden ze online ambassadeurs van de organisatie. Daarnaast gaan medewerkers ook vlugger content van de corporate bedrijfspagina delen. Dit versterkt het online ambassadeurschap.
WAAROM ONLINE AMBASSADEURSCHAP?
Online ambassadeurschap helpt om meer geloofwaardigheid te krijgen als organisatie. Het zal niet alleen professionele deals bespoedigen, het helpt ook om nieuw talent aan te trekken in jouw organisatie.
6. NODIG MENSEN UIT OP EEN EVENEMENT
LinkedIn laat sinds kort toe om een evenement aan te maken. Hierop kan je mensen uitnodigen voor jouw volgend evenement, boekvoorstelling, afterwork drink etc. Het handige aan deze functie is dat je heel gericht mensen kan uitnodigen en op voorhand met hen kan connecteren om het gesprek aan te gaan.
7. LINKEDIN IS GRATIS EN HEEFT EEN GROOT ORGANISCH BEREIK
Je kan gratis of betalend gebruik maken van LinkedIn. Zo’n 90% van de gebruikers op LinkedIn heeft een gratis account. De belangrijkste opties zijn immers gratis en je kan dus ook zonder premium account LinkedIn op een waardevolle manier gebruiken.
Momenteel - februari 2020 - heeft LinkedIn een groot organisch bereik. De algoritmes ‘blokken’ minder af dan andere kanalen zoals Facebook of Instagram. Zo kan een weloverwogen post heel wat bereik en exposure krijgen.
Maar weet dat dit heel vlug kan veranderen als LinkedIn zijn algoritmes aanpast. Wacht hier dus niet te lang mee.
LINKEDIN VOOR JOUW ORGANISATIE?
Wil je meer weten over LinkedIn? In Someflex, het online leerplatform met snackable videolessen over sociale media, hebben we een LinkedIn-traject uitgewerkt. Hierin nemen we jou stap voor stap mee hoe je jouw persoonlijk profiel en bedrijfspagina optimaliseert en hoe je nog meer uit dit professioneel netwerk haalt.