Stories op sociale media. Ze zijn meer dan ooit trending. Stories of verhalen zijn een soort content die je tegenwoordig op elk kanaal terugvindt: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en heel binnenkort ook op Pinterest. Ze zijn altijd in verticaal formaat en blijven maar 24 uur online staan, voor ze automatisch terug verdwijnen. Wist jij trouwens dat stories veel meer worden bekeken dan gewone posts? Hoog tijd dus om hiermee aan de slag te gaan. Scoor met je stories en hou de aandacht vast! Hoe? Door deze 5 toptips!
Makkelijk gezegd natuurlijk ‘wees creatief’. En toch is het belangrijk om creatief en origineel uit de hoek te komen als het over stories gaat. Je wilt namelijk opvallen in de massa. Denk maar even aan je eigen sociale media gebruik. Als je naar stories kijkt, swipe je ongelofelijk rap naar de volgende. Vaak neem je de inhoud maar enkele seconden in je op en sta je niet echt stil bij wat er nu precies gezegd of geschreven staat. Daarom is het ongelofelijk belangrijk om op te vallen, zodat je kijkers toch even het scherm vasthouden en je story pauzeren om hem beter te lezen. Je wilt je boodschap toch goed overbrengen? Zorg dan voor een extra creatieve of persoonlijke toets. Bijvoorbeeld door het toevoegen van verschillende lettertypes, animaties, kleuren, gifjes of afbeeldingen. Er bestaan tegenwoordig ook heel wat gratis apps om mooie stories te ontwerpen, Unfold of Canva bijvoorbeeld.
Een tweede tip is variatie. Net zoals op eender welk kanaal met gewone posts, is het ook bij stories belangrijk om voldoende te variëren. Post niet elke dag een selfie in je story, maar varieer tussen verschillende soorten content. Wat je zoal kan maken met een story? Héél veel! We geven je graag wat inspiratie:
Een foto met tekst op
Een collage van verschillende foto’s
Een boomerang
Een live sessie
Een foto met stickers (zie volgende tip)
Een video
Een IGTV of Reel (op Instagram)
Een eigen post
Een bestaande foto of video uit je filmrol
Een stukje tekst
Een gif
Super veel opties om uit te kiezen dus. Eens je zelf wat stories gemaakt hebt, ben je er snel mee weg en kan je in één-twee-drie een story maken en posten. Vooral: blijven doen en blijven proberen.
Interactie is ongelofelijk belangrijk op elk kanaal. Het gesprek aangaan met je volgers, antwoorden op hun vragen, hun mening vragen,… Dat kan op geen enkele manier beter en makkelijker dan via je story. Op zowel Facebook als Instagram kan je hiervoor stickers gebruiken. Dit zijn de stickers die je kan gebruiken:
Poll sticker: om je volgers één vraag te stellen en hen te laten stemmen op twee mogelijke antwoorden. Eenmaal je story is gepost, kan je door naar boven te swipen bekijken wie op wat heeft gestemd. Als je volgers stemmen, zien zij ook onmiddellijk hoeveel procent op wat heeft gestemd. Maar enkel jij kan zien wie!
Vraag sticker: met deze sticker kan je je volgers een vraag stellen. Zij kunnen dan door één tik op de sticker hun antwoord in je story zelf formuleren. Je krijgt alle antwoorden te zien als je naar boven swipet. Deze antwoorden kan je dan ook weer opnieuw delen in jouw stories. Zo ga je echt een gesprek aan met je volgers en kan je bijvoorbeeld hun mening vragen over een product!
Quiz sticker: als je deze sticker toevoegt kan je je volgers één vraag stellen met maximum vier mogelijke antwoorden. Daarna is het aan je volgers om het juiste antwoord te kiezen. Jij kiest zelf bij het invullen van de sticker welk antwoord het juiste is. Als je als kijker een antwoord kiest, zie je onmiddellijk of je het juist of fout hebt.
Gebruik deze stickers regelmatig in je story om zo je volgers te leren kennen, hen inspraak te geven en betere interactie te krijgen met je doelpubliek. Op die manier krijg je een hechtere band met je volgers!
Wil je graag iets vragen of vertellen aan je volgers via je story of wil je echt creatief uit de hoek komen, dan is het soms aan te raden je story op voorhand te maken. Dit kan je doen via een externe app of gewoon binnen je sociale media kanaal zelf, je story opslaan en dan later posten. Zo denk je doelbewuster na over wat je schrijft en hoe je het wilt overbrengen. Zo’n verticaal story formaat raakt ook snel ‘vol’. Maak het niet te druk en verspreid je boodschap dan over verschillende stories. Maak dit op voorhand, sla het op op je filmrol en post het dan in één keer op het moment dat jij je story wilt publiceren.
Voorlopig is het nog niet mogelijk om stories in te plannen voor een later tijdstip. Wel horen we geruchten dat dit binnenkort mogelijk zou worden via de Studio voor Makers. Dit is een gratis plan- en beheertool van Facebook zelf, waarmee je je Facebook- en Instagramberichten kan inplannen. Als jij graag op desktop werkt, dan kan je via de Studio voor Makers ook je story voor Facebook ontwerpen en posten op je laptop. Zeker de moeite om eens uit te zoeken dus!
Heb jij een superleuke, interactieve of creatieve story gemaakt voor je Instagram? Deel deze dan ook in de stories van je andere sociale mediakanalen. Nu je zo’n leuke story hebt, kan je hem evengoed zoveel mogelijk verspreiden. Zo kan je je story bijvoorbeeld maken binnen Instagram, hem opslaan op je filmrol en daarna posten op je story in Facebook, Twitter en LinkedIn. Zo hoef je maar één keer iets te maken en haal je er zoveel mogelijk bereik mee.
Met deze 5 toptips om te scoren met je stories op sociale media, hopen we je al goed op weg te zetten, goesting te geven en een stevige duw in de rug om er gewoon voor te gaan! Wil je wel graag aan stories beginnen of er nog beter in worden, maar weet je vaak niet hoe? Of waar te beginnen?
Noteer 11 februari, 11 uur in je agenda. Want dan geven we een online live expertsessie over het gebruik van stories op sociale media.
Schrijf je nu in en krijg onmiddellijk één maand Someflex cadeau.
Someflex is een online leercommunity met meer dan 1.400 snackable videolessen over sociale media. Zo kan je altijd zelf bijleren over elk kanaal, waar en wanneer je wilt. Stap per stap leggen we je alle tools en functies uit. Ook geven we tips en inspiratie over het maken van content, video en fotografie met je smartphone en zoveel meer.
Vragen? Dan kan je terecht in onze community. Een team van experten en de andere Someflex-leden staan voor je klaar om je te helpen. Als lid krijg je ook toegang tot live expertsessies en live Q&A-sessies.
Iets voor jou? Probeer Someflex nu 3 dagen gratis en ga écht aan de slag met je sociale media!