menu
close_24px

5 TIPS OM SUCCESVOL TE STARTEN MET YOUTUBE VOOR PROFESSIONEEL GEBRUIK

Dit kanaal wordt veel te vaak over het hoofd gezien of gewoon helemaal vergeten als je nadenkt over je eigen marketingstrategie. Toch biedt YouTube ook voor jouw organisatie of onderneming een meerwaarde. Het videokanaal is naast Google de meest gebruikte zoekmachine en wordt massaal ingezet om informatie te gaan opzoeken. Wist je dat YouTube bij de top 3 van meest bezochte websites wereldwijd hoort? En dat er per dag ongeveer 300.000 nieuwe video’s worden geplaatst? Hoog tijd dus om ook hier extra op in te zetten.

Vaak schrikt YouTube mensen af. We denken dat we echte cameramannen of videomonteurs moeten zijn om een eigen kanaal te hebben. Gelukkig is dat helemaal niet het geval. Op YouTube hoef je geen cinema-waardige video’s te posten. Zolang ze maar een meerwaarde bieden aan de kijker. De meeste YouTube-gebruikers gebruiken het platform dan ook om iets te weten te komen of bij te leren. Op YouTube zoeken we vanalles en nog wat op: van hoe je een Ikea kast in elkaar steekt naar recensies over welke smartphone je moet kopen of tips over hoe je je hond kan trainen.

Of je het nu educatief, entertainend of overtuigend aanpakt in je video’s, het doel is om potentiële klanten te bereiken. Hoe meer kijkers, hoe beter, maar hoe pak je dat nu het best aan? Hoe kan je marketinggewijs je YouTube-kanaal naar een hoger level brengen? Hoe kom je bovenaan de zoekresultaten te staan als iemand iets over jouw bedrijf of organisatie opzoekt? En hoe krijg je nu je kijkers zo ver dat ze ook gaan doorklikken naar je website?

 

Wij geven je 5 belangrijke tips die je zeker helpen bovenstaande doelen te bereiken!

1. ZET ZO GOED MOGELIJK IN OP SEO

Aangezien YouTube net als Google wordt gebruikt om informatie op te zoeken, is het ook hier zeer belangrijk om in te zetten op SEO oftewel zoekoptimalisatie. Je wil bovenaan de zoekopdrachten komen en je wil dat kijkers jouw video kunnen terugvinden. Daar kan je gerust zelf al een handje bij helpen zonder onmiddellijk te gaan adverteren.

2. OBSERVEER DE CONCURRENTIE

Het is zeker een goed idee om eerst de concurrentie te bekijken voor je zelf begint video’s te posten. Welke content brengen zij? Welke invalshoeken gebruiken ze? Hoe vaak wordt er gepost? Welke video’s hebben de meeste views? Welke marketingtechnieken passen zij toe? Wat werkt en wat niet? Gebruik deze inzichten om het zelf beter te doen.

Zin om meer bij te leren over Youtube voor zakelijk gebruik? Op 9 juni geeft experte Elke Van Parys een online training hierover van 60 minuten, je krijgt er ook een e-book en praktische how-to tutorials bovenop. Klik hier om in te schrijven.

3. ZORG VOOR WAARDEVOLLE CONTENT

Voordat je onmiddellijk begint met video’s te gaan promoten of betalende advertenties te plaatsen, is het altijd beter om op een organische manier abonnees en views te genereren. Op YouTube is het belangrijk om een trouwe groep kijkers te creëren. Als je video’s waardevol zijn en een meerwaarde betekenen, zullen ze zeker beter scoren dan pure advertentie video's.

Een kijkje achter de schermen of het leren kennen van collega’s is altijd leuk voor op de social media, maar op je YouTube kanaal is het aan te raden om antwoorden of oplossingen te bieden. Heb je een garage? Maak dan filmpjes waarin je oplossingen uitlegt voor veel voorkomende autoproblemen. Heb je een bloemenwinkel? Toon je kijkers hoe ze zelf een bloemenkrans kunnen maken. Ben je kapper? Geef enkele verzorgingstips mee voor je haar. Ben je manager in een bedrijf? Leg dan uit hoe jij je werk organiseert of toon een handige tool waar je veel mee werkt.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Is dat educatieve niets voor jou? Breng dan entertainment. Humor werkt op elk kanaal, dus zeker ook hier. Zolang je je kijkers maar een goede reden geeft om te blijven kijken en zich te abonneren op je kanaal.

visuals youtube professioneel gebruik

WIL JE MEER TIPS OVER HOE JE YOUTUBE PROFESSIONEEL INZET? ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

4. PROMOOT JE VIDEO’S OF ADVERTEER OP YOUTUBE

Net zoals op de meeste andere kanalen, is het ook hier mogelijk om je video’s te gaan promoten of om te adverteren. Het leuke aan advertenties plaatsen op YouTube, is dat je pas betaalt als kijkers langer dan 30 seconden naar je reclame video kijken. Als je advertentie onmiddellijk wordt weggeklikt, hoef je er dus geen cent voor te betalen. Handig!

5. ALGEMENE TIPS & TRICKS

  • Op sociale media is het beter je video’s kort en catchy te houden, hier hoeft dat niet. Op YouTube gaan gebruikers actief op zoek naar bepaalde informatie, dus zijn ze zeker bereid om meer te weten over een bepaald onderwerp of om iets bij te leren. Je video’s mogen dus gerust wat langer zijn.
  • Let op de thumbnail, zorg ervoor dat die uitnodigt tot klikken.
  • Denk goed na over een duidelijke boodschap. Het is belangrijk dat het al in de eerste seconden duidelijk wordt waar de video over gaat en wat de bedoeling is.
  • Denk zeer goed na over interactie- en deelmogelijkheden.
  • Zorg ervoor dat er op het einde van je video kan doorgeklikt worden naar een andere video vanop je eigen kanaal. Dat kan door een ‘end slate’ toe te voegen: het voorbeeld van een video IN je video waar men direct op kan doorklikken.
  • Zorg voor een professionele naam, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en niet User1234556. Een bedrijfs- of merknaam komt veel betrouwbaarder en professioneler over.
  • Hou na het posten van een video goed de data in de gaten. YouTube bezorgt je veel statistieken en informatie over je kijkers, gebruik die om te evalueren.
  • Deel je video ook op je andere kanalen om meer kijkers te lokken.
  • Post regelmatig, het liefst op een vast moment. Denk na over wat haalbaar is voor jezelf, bijvoorbeeld elke week op donderdag.

Al goesting om eraan te beginnen maar je weet nog niet hoe YouTube precies in elkaar zit? Of je wil eerst wat meer inspiratie en extra kennis opdoen? Dan is de webinar op 9 juni zeker iets voor jou. Klik op hier en schrijf je in!

INTERESSE IN MEER ONLINE EXPERTSESSIES? 
Ontdek onze agenda

Deel dit artikel