menu
close_24px

5 TIPS OM INSTAGRAM ZAKELIJK IN TE ZETTEN

‘Wat zijn de mogelijkheden en de voordelen van een bedrijfsaccount op Instagram?” Dit is een vraag die we regelmatig krijgen. Logisch ook, Instagram telt in België meer dan 3 miljoen gebruikers. De kans is heel groot dat ook jouw doelgroep hierop aanwezig is. Naast een persoonlijke account, kan je dus ook een zakelijke account aanmaken op Instagram.

Met Instagram vergroot je jouw bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid. Instagram is ideaal om je merk visueel te verbeteren en je nog meer met je klant te verbinden.

In dit blogbericht geef ik 5 tips om Instagram goed professioneel in te zetten.

1. ZORG VOOR EEN VOLLEDIG INGEVULD PROFIEL

Het klinkt heel basis maar het is heel belangrijk om het profiel op jouw account zo volledig mogelijk in te vullen. Zorg voor een herkenbare profielfoto. Dit zal vaak het logo van het bedrijf of organisatie zijn. Vul de bio volledig in. Dit kan een oefening zijn want je hebt maar 150 tekens. Vul de URL van jouw website in. Het is de enige plaats op Instagram -als je niet adverteert of 10 000 volgers hebt - die een clickable link toelaat.

Nieuwe volgers en klanten moeten in één oogopslag weten:

  • waar je voor staat.
  • wat je aanbiedt.
  • welke meerwaarde je biedt.
  • hoe ze contact met je opnemen.

2. VISUELE CONTENT ZONDER TEKST

Instagram is een visueel medium. Vermijd zoveel mogelijk tekst op jouw foto’s. Gebruikers scrollen door hun tijdslijn en blijven ‘even hangen’ bij jouw foto of video.

Zorg dat jouw content herkenbaar en authentiek is. Een merk dat heel goed inzet op Instagram is Nike.

Instagram+voor+zakelijk+gebruik+-+nike

Een merk dichter bij huis is Delvaux. Dit Belgisch modehuis slaagt erin om een groot publiek van 240k volgers te informeren en inspireren op Instagram.

Instagram+voor+zakelijk+gebruik+-+Delvaux

Ook het Belgische biermerk Stella Artois weet zijn grote aanhang van 181k te informeren en te inspireren. Zo haakten ze met deze video in op de corona-crisis en het feit dat het ‘café-gebeuren’ nu online plaatsvindt:

Instagram+voor+zakelijke+gebruik+-+Stella+Artois

Wil je concreet weten hoe Instagram werkt? Maar ook wat de zakelijke mogelijkheden zijn zoals adverteren op Instagram? Ontdek dan ons online leeraanbod en test gratis of het iets voor jou kan zijn!

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

3. GEBRUIK HASHTAGS

Ja ook anno 2020 blijven hashtags belangrijk en al zeker op Instagram. Dit zijn zoekwoorden die beginnen met een #. Voeg deze toe aan jouw bericht zodat mensen jouw content kunnen terugvinden. Gebruik zelf ook hashtags om content van anderen te vinden en inspiratie op te doen.

Combineer een eigen hashtag met populaire hashtags.

Bijvoorbeeld #lokalehandelaar

_lokalehandelaar-hashtag_op_Instagram_•_Foto_s_en_video_s (1)

4. GEBRUIK INSTAGRAM STORIES

Met Instagram Stories heb je de kans om de mensen achter jouw bedrijf of organisatie te laten zien. Stories zijn een compilatie van foto’s of video’s die je voor max. 24uur publiceert en die daarna verdwijnen (tenzij je er een uitgelicht verhaal van maakt bovenaan op jouw profiel).

Deze Stories zijn heel handig.
Een paar inspirerende topics die je kunt verwerken in jouw Stories:

  • Lokale bekendheid genereren (want je kan aan Stories een locatie meegeven (geotaggen). Ook kunnen Instagrammers inchecken op de plaats waar ze zijn.
  • De informele kant van je bedrijf op Instagram laten zien. Door ‘achter de schermen’ te gaan verhoog je de betrokkenheid.
  • Het verhaal achter je bedrijf, laten zien dat je aan het werk bent en wat jouw engagement en passie is.
  • Kortingcodes geven (die weer verdwijnen). Dit verhoogt het engagement met je Instagram account.
  • Nieuwe projecten of producten onder de aandacht brengen, unboxing etc.
  • Nieuwe collega’s introduceren.
  • Een rondleiding geven door je gebouw.
  • Etc..

5. GEBRUIK EEN BEDRIJFSPROFIEL

Dit is echt een must. Een bedrijfsaccount biedt bedrijven en organisaties heel wat mogelijkheden:

  • Instagram gebruikers kunnen rechtstreeks contact met je opnemen via de contactknop in je profiel.
  • Je krijgt met Instagram Analytics inzicht in het bereik en de betrokkenheid van je berichten.
  • Foto-en videomateriaal kan je automatisch delen op je gekoppelde Facebook pagina.
  • Zodra je meer dan 100 volgers hebt, krijg je een gedetailleerd inzicht in je doelgroep en de mensen die je volgen.
  • Je kan Instagram advertenties aanmaken en Stories en berichten promoten zonder gebruik te maken van het Facebook advertentiebeheer.
  • Met je Instagram app kan je eenvoudig switchen tussen je zakelijk en je privé profiel.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?

Ontdek onze agenda

Deel dit artikel