10 TIPS OM LIVE TE GAAN OP SOCIALE MEDIA
Sociale media, Contentinspiratie, Tips
Ga eens live op sociale media. Misschien heb je zelf al live sessies gevolgd op Instagram of Facebook en ben je benieuwd hoe het zou zijn om het zelf te doen? Ons advies: ga ervoor! Live uitzenden op sociale media zorgt ervoor dat jij jouw volgers beter leert kennen en zij jou. Maar je kan er ook gewoon verkopen of jouw merk of zaak mee in de kijker zetten. Werk je in de publieke sector en wil je iets aankondigen? Dan is live gaan ook een goed idee. Organiseer je een evenement? Dan kan je ook dit live uitzenden. Met deze 10 praktische tips loopt jouw live moment foutloos!
TIP 1: WEES NIET BANG
Live gaan is spannend, want het gebeurt natuurlijk allemaal op het moment zelf. Je hebt dus minder controle over het resultaat van de uitzending en je kan niet achteraf je opname beginnen monteren. Maar ga er gewoon voor. Een beetje spontaniteit en professioneel geklungel heeft zo ook zijn charmes. Twijfel je toch? Ga eerst eens live in een Facebookgroep waarin enkel mensen zitten die je kent. Zij geven je graag feedback. Ook om technisch alles te checken is eens live gaan in een groep geen slecht idee.
TIP 2: ZORG VOOR EEN STERKE INTERNETVERBINDING
Ga niet live als je geen goede internetverbinding hebt. Ga je met je computer live, zorg dan voor een vaste internetkabel. Vaak ga je live op een evenement of een persconferentie en zit iedereen op dezelfde wifi. Tja, dan is de kans groot dat je live uitzending plots stokt of zelfs stopt omdat de internetverbinding niet zo goed is. Ga je live met tablet of smartphone, dan kun je natuurlijk niet anders dan de wifi gebruiken. Zorg in dit geval misschien voor een apart, eigen wifi-signaal in de ruimte waar je live gaat.
TIP 3: ZORG VOOR DE JUISTE BELICHTING
Niets zo vervelend als kijken naar een persoon in tegenlicht, dus met een felle lichtbron achter hem of haar. Of luisteren naar iemand die je amper herkent omdat het zo donker is. Zorg er dus voor dat je voldoende belicht wordt. Je hoeft geen spot onder je neus te plaatsen, maar zorg voor voldoende licht in de ruimte. Het beste licht krijg je als het licht van achter jouw computer komt. Ga dus bijvoorbeeld voor een raam zitten, met zicht op het raam. Dus niet het raam achter jou, want dan krijg je weer tegenlicht. Als er gewoon daglicht op jouw gezicht valt, zou dit zeker voldoende moeten zijn. Doe zeker eens je camera op voorhand aan om te testen waar jij het beste licht hebt.
TIP 4: ZORG VOOR GOED GELUID
Live video is uiteraard niet ondertiteld, dus zorg dat iedereen je perfect kan begrijpen. Daar kun je voor zorgen door microfoons te kopen voor je computer (Blue snowball) of smartphone (Rode Smarlav). Maar dit is geen must! Ga je niet zo vaak live? Dan zou de audio kwaliteit van jouw toestel zeker voldoende moeten zijn. Test dit door op voorhand eens een video op te nemen en enkele zinnen te vertellen. Beluister dit dan achteraf zelf om te kijken of je geluid oké is. Vraag ook zeker aan het begin van jouw live uitzending of iedereen jou goed kan horen.
TIP 5: KIES DE JUISTE RICHTING
Heel vaak zien we dat organisaties of mensen live gaan met hun smartphone. Facebook gaat er standaard van uit dat je filmpje verticaal wordt uitgezonden. Dat wil zeggen: als je de livefunctie op je smartphone of iPad start, dan zal hij eerst even verticaal staan. Druk je dan meteen op live gaan en dan pas hou je hem horizontaal, dan ga je gewoon op je kop staan. De richting is immers verticaal en je houdt je smartphone horizontaal. Kijk daarom goed hoe de knoppen en de tekst staan. Wil je hier geen fouten in maken? Dan is het beter om je toestel recht te houden en voor verticaal te kiezen.
Wil je graag leren HOE je live kan gaan op verschillende kanalen? Dan tonen wij je dit graag stap per stap in onze online videolessen. Ontdek ons online leeraanbod en test gratis of het iets voor jou kan zijn!
TIP 6: BETREK JE COLLEGA’S
Super dat jij het heft in eigen handen wilt nemen en live wilt gaan uitzenden. Toch is het ook fijn om collega’s te betrekken. Zo kan je eens afwisselen en een collega ook wat laten zeggen of tonen. Op die manier krijgen je kijkers wat variatie in naar wie ze kijken en luisteren én leren ze jouw team beter kennen.
TIP 7: KONDIG JE UITZENDING AAN
Heb je een live gepland? Dan kun je die meteen aankondigen op al jouw sociale mediakanalen en misschien zelfs gewoon in je nieuwsbrief vermelden of je WhatsApp-verzendlijst? Post goed op voorhand wanneer jij live zal gaan. Vermeld zeker op welke dag en welk uur je live uitzending start, zodat iedereen er op tijd bij kan zijn. Vertel ook zeker waarom men aanwezig zou moeten zijn! Wat zal er gebeuren en wat is de meerwaarde voor de kijkers? Bied je een korting aan? Heb je iets nieuws te vertellen? Wat zal er gebeuren? Geef ze voldoende informatie en maak hen warm om te kijken!
TIP 8: DENK GOED NA OVER LENGTE
Denk goed na over hoe lang je de livestream wil laten duren. Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je doel is, wie je wil bereiken met je live, enzovoort. Samen met je fans en volgers een brainstorm of Q&A houden heeft meer dan 10 minuten nodig, net als het uitzenden van een evenement. Wil je graag een nieuw product of dienst voorstellen? Dan hoeft dit maar enkele minuten te duren. Bekijk ook zeker jouw mogelijkheden per kanaal. Want sommige sociale media kanalen hebben namelijk een tijdslimiet op live gaan!
TIP 9: LIVE GAAN IS EEN UITZONDERING, GEEN GEWOONTE
En dat moet het ook blijven. Als je iedere dag of zelfs iedere week live gaat, dan is het uitzonderlijke er een beetje van af. Wil je elke dag een video? Doe dit dan niet live, maar maak gewone video’s. Live gaan spaar je op tot je groot nieuws of een grote activiteit hebt. Hou je live uitzendingen dus zeker als ‘uitzondering’. Want als je elke dag 3 keer live gaat, zal niemand op den duur nog volgen.
TIP 10: KIES EEN GOED ONDERWERP
Als laatste tip is het zeer belangrijk om een goed onderwerp te kiezen. Een nieuwe collectie tonen, belangrijke informatie delen, een nieuw product onthullen, kortingen uitdelen, een vraag en antwoord moment houden, iemand voorstellen of een evenement uitzenden zijn allemaal voorbeelden van goede onderwerpen. Je wilt je kijkers namelijk niet vervelen, want dan is het spectaculaire er wat af!
Héél veel succes met live gaan. Let’s do this!