Inspiratie hebben voor goede content, het is niet altijd evident. Je hebt niet elke dag een leuk evenement of een nieuw personeelslid waar je over kan posten. Soms is het moeilijk om iets nieuws te verzinnen waar je je volgers mee tevreden houdt en veel interactie mee krijgt. Gelukkig is ons team van sociale media experten dag in, dag uit bezig met het bedenken van de leukste content zodat jij meer bereik krijgt op je sociale mediakanalen. In deze blogpost delen wij de 10 leukste content tips, speciaal voor jou.
Gelukkig heel wat. Tegenwoordig zijn er tientallen apps, tools, kanalen en mogelijkheden om leuke en creatieve content te maken. Post niet dagelijks hetzelfde en maak geen reclamebrochure van jouw pagina’s. Zorg voor waardevolle, authentieke en persoonlijke content. Ook belangrijk is variatie! Varieer tussen de soorten content die je post. Wissel af tussen video, foto, visuals, bewegende beelden, carrousels, enzovoort.
Niets leuker op sociale media dan goede, waardevolle en creatieve content. Maar waar haalt men die leuke ideeën toch vandaan? Wil jij weten wat je online kan zetten? Inspiratie nodig om iets te posten? Met onze 10 allerbeste content tips scoor jij zeker een goede portie likes en positieve reacties.
Toon eens hoe het er bij jou aantoe gaat achter de schermen. Hoe ziet het leven eruit achter de muren van jouw kantoor, bedrijf, zaak, organisatie, school, winkel, gemeentehuis,…? Mensen vinden het altijd heel leuk om eens een kijkje te nemen achter de schermen. Hoe werken jullie? Waar werken jullie? Toon het op je sociale media. Een post als dit voelt een beetje als een soort ‘opendeurdag’ en geeft een echt open keuken gevoel.
Hoe zijn jullie ooit begonnen? Wat is het verhaal achter jouw business? Hoe ben jij jouw professionele leven gestart? Wat was jouw loopbaan? Hoe ben je tot dit punt gekomen? Je volgers vinden het fijn om een persoonlijke post te lezen. Ze zijn nieuwsgierig en willen weten hoe alles is uitgegroeid tot het punt waar je nu staat. Waar ben jij ooit begonnen en wat zijn je plannen voor de toekomst? Deel het zeker met je volgers!
Ooit al van een #throwback gehoord? Een throwback betekent eigenlijk dat je iets post wat voorbij is. Bijvoorbeeld je eerste team foto, een video van een evenement van een jaar geleden, een post van 5 jaar geleden nog eens delen, een foto van je eerste werkdag,… Bij een throwback post je een toffe herinnering. Niet al je volgers waren erbij vanaf dag 1, zij vinden het fijn om ook eens te zien hoe het vroeger was. Al kan zo’n throwback ook van één week geleden zijn.
Omdat het zo vaak gebeurt dat mensen foto’s van enkele dagen, weken, maanden of jaren geleden posten, is er zelfs een volledige dag gewijd aan dit fenomeen. Donderdag! Donderdag is dé dag om zo’n foto te posten onder de hashtag #throwbackthursday.
Over oude foto’s gesproken: iedereen houdt van een beetje nostalgie. Duik eens héél diep in die oude fotoboeken en toon je volgers wat nostalgie. Een oude foto van de gevel van je zaak, een zwart-wit foto van je stad of gemeente, een foto van toen je nog studeerde, een groepsfoto van het allereerste personeel… Geloof ons, dit werkt al-tijd!
Niets speciaals te posten vandaag? Geen probleem, er zijn altijd de inhakers! De..wat? Inhakers! Inhakers zijn speciale dagen of actuele nieuwtjes waar jij op professioneel vlak op kan inhaken. Misschien is het wel Dag van de Chocolade en ben je een bakker? Of Week van het Bos en kan jij iets betekenen voor de natuur? Of je draagt je steentje bij voor Dag tegen Kanker. Doe iets leuks voor mannen- of vrouwendag. Of neem je huisdier mee naar het werk voor Werelddierendag!
Tegenwoordig bestaat er voor bijna alles een unieke dag. Er is dus zeker ook een speciale dag die iets te maken heeft met jouw job of sector. Gebruik deze dagen om content rond te maken!
ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Een selfie maken en posten? Ja duh! Tuurlijk kan én mag dat. Selfies zijn zeer leuke, makkelijke content. Aan het lunchen met je team? Op stap met collega’s? In een vergadering? Iets nieuws aan het uitproberen? Maak gewoon even een selfie en post het online. Zo kan je je volgers vertellen wat jij aan het doen bent en geef je ze mee wat er gebeurt achter de schermen. Selfies zien er vrolijk uit en op die manier kan je iets vertellen over jouw business zonder het ‘reclame-achtig’ te laten overkomen. Arm strekken, haar goed leggen, kijken of iedereen erop staat en ….KLIK!
Ook collega’s Helene en Amber nemen graag eens een selfie!
Video is trending, meer dan ooit! Uit onderzoeken blijkt dat op zowel Facebook, Twitter als Instagram meer video gebruikt wordt dan ooit. Op sommige kanalen is er zelfs meer video dan foto. Video werkt. Dat hebben kanalen als TikTok en YouTube al bewezen. Video’s trekken de aandacht en houden die aandacht langer vast dan eender welke andere content. Zorg dat je in je video onmiddellijk (het liefst al vanaf de eerste seconde) je kijkers mee hebt.
Zorg in je video het liefst voor gezichten. Mensen zien liever échte mensen, dan een afgelekte reclamecampagne. Hou het dus naturel. Zet je smartphone op een goede positie, zorg voor een juiste belichting en vertel iets in de camera. Bang dat je video te saai is? Er bestaan ongelofelijk veel tools en apps om je video’s te voorzien van leuke effecten en geluiden!
Hou je volgers altijd up-to-date met de laatste nieuwtjes. Hebben jullie een nieuw product in het gamma? Komt er een nieuwe collega bij? Hebben jullie een stagiaire of jobstudent die het team versterkt? Een nieuw technologisch snufje gekocht? Een teambuilding op de planning? Een aankomend event?
Wat het ook is. Hou je volgers op de hoogte van alles wat er gebeurt! Of het nu intern of extern is, mensen zijn graag op de hoogte en willen weten weten wat er gaande is en wat op de planning staat. Misschien zijn ze wel geïnteresseerd om te komen?
Twee key words blijken ongelofelijk belangrijk binnen content creatie: persoonlijk en authentiek. Wat is er persoonlijker dan het voorstellen van je team? Neem een foto van al die lachende gezichten en stel je team voor op sociale media. Wie is wie? Wat is hun functie? Wat doen ze binnen het team? Wat is hun opleiding of expertise? Je volgers willen weten wie er bij jou werkt. Stel dus zeker je team voor op je sociale mediakanalen. Dat kan met een foto, maar ook in video-format!
Trends en challenges. Ze gaan hand in hand als we over sociale media praten. TikTok is tegenwoordig de top als het gaat om challenges. Daar hoef je nooit naar content op zoek te gaan, er is altijd wel een challenge waar je kan aan meedoen. Ook op Twitter zijn er regelmatig trends, dat zie je dan ook makkelijk door te kijken welke hashtags op dat moment trending zijn.
Is er een challenge of trend gaande waar jij op kan inhaken? Doen! Als iets ‘trending’ is, wil dat zeggen dat het ongelofelijk vaak wordt opgezocht. Als jij meedoet met zo’n trend, zal je dus zeker en vast veel views en bereik halen. Denk maar aan de Jerusalema Challenge. Die werd zelfs zo groot dat veel bedrijven, organisaties of instanties er het nieuws mee haalden.
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?