WAAROM JE BETER JE SOCIALE MEDIA ZELF DOET (EN NIET UITBESTEEDT)
Sociale media, Strategie
Veel KMO’s, bedrijven, coaches en professionals besteden hun sociale media uit aan marketing bedrijven. We begrijpen deze reflex. Toch zijn wij er sterk van overtuigd dat je jouw sociale media best zelf in handen neemt. Sociale media zijn immers geen folder of website. Waarom is het belangrijk dat je het anders en dus beter zelf aanpakt?
Het lijkt misschien op het eerste zicht makkelijker: je sociale media laten doen door een extern persoon of bedrijf. Op korte termijn kan dat zeker helpen, als je handen of tijd te kort hebt om alles zelf te doen. Niet zelf je eigen sociale media onderhouden, zorgt er echter voor dat je een groot stuk persoonlijkheid en contact misloopt via deze kanalen. Enkel jij en je collega’s kunnen de sfeer en het DNA online overbrengen. Je volgers en fans willen graag ook deze authentieke en persoonlijke benadering meepikken en een inkijk krijgen in wat zich achter de schermen afspeelt. Wat zijn jullie engagementen en jullie activiteiten? Het is wel net dit persoonlijke en authentieke engagement dat zorgt voor betrokkenheid bij wie je bent en wat je doet. Dat is dé doelstelling als je actief bent op sociale media.
Wie ons al een tijdje volgt, weet dat wij dit benoemen met het ‘open keuken’-gevoel. Je sociale mediakanalen zijn jouw open keuken. Ze geven een kijkje in het leven zoals het is in jouw organisatie. De kijkers en lezers van jouw Facebook- en Instagrampagina willen zien wat er gebeurt achter de schermen, open en transparant. Dit kan een marketing bedrijf nooit even goed weerspiegelen als jij zelf.
MEER TIPS HOE JE SOCIALE MEDIA BETER INZET? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
HET GESPREK MET JOUW DOELGROEP IS HYBRIDE
Door je eigen sociale media van content te voorzien en je eigen posts online te gooien, krijg je meer voeling met je volgers en een completer beeld van hun interesses en voorkeuren. Deze inzichten kan je dan weer gebruiken voor je andere content en marketing. Door zelf achter de knoppen te zitten, bouw je een betere relatie op met je volgers.
Je sociale media kan je zien als jouw online etalage, jouw online loket, de open keuken waar jouw doelgroep kan binnenkijken. Het is namelijk niet elke dag openbedrijvendag of opendeurdag. Via Facebook, Instagram, Twitter of een ander kanaal kunnen je klanten virtueel bij jou komen aankloppen. Door zelf in te zetten op deze kanalen, creëer je de anno 2020 belangrijke online touchpoints met je doelgroep. Dit is bouwen aan jouw relatie met jouw doelgroep. Online en offline lopen dwars door elkaar heen, het gesprek vloeit voort van online naar offline en omgekeerd. Net deze hybride connectie kan dat extra duwtje in de rug geven om over te gaan tot het stellen van een vraag, een aankoop of het achterlaten van een goede review. Allerlei zaken die jouw merk, imago en business enkel ten goede komen.
EEN KOPLOPER IN HET NIEUWE NORMAAL
Dat inzetten op sociale media belangrijk is, is in deze (corona-)tijden meer dan duidelijk. Je sociale mediakanalen onderhouden voor professionele doeleinden loont. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok,.. ze zijn meer dan gewoon een online folder of brochure.
Inzetten op sociale media is daarom belangrijker dan ooit (en zeker geen bijzaak meer). Virtueel blijft alles draaien, ook als het fysiek niet meer gaat. Kies ervoor om hier zelf tijd of personeel voor vrij te maken (of engageer een student). Zorg dat jij de regisseur bent van wat er online verschijnt.
Door je sociale media in eigen handen te nemen, leer je heel veel bij op vlak van sociale media en online marketing. De kanalen veranderen zo vaak en zo snel, dat je jezelf steeds aanzet om de laatste trends te volgen en up-to-date te zijn. Eenmaal je zelf de kneepjes van het vak kent, kan je al sneller creatief en persoonlijk uit de hoek komen. Je doet ook inspiratie op uit content van anderen.
Elke koploper op vlak van sociale media is een eeuwige student, die continu wilt bijleren en beter worden. Toch nog af en toe last van een technisch hobbeltje? Of de tijd niet om alles zelf uit te zoeken? Dan kan je altijd een online assistent aan je zijde gebruiken. Probeer gratis ons online leerplatform Someflex.be uit en neem een kijkje naar onze honderden videolessen over sociale media.
ONLINE LEREN OVER SOCIALE MEDIA
Wil je graag zelf meer en beter jouw sociale media onder handen nemen, maar twijfel je of je wel voldoende kennis hebt om dit zelf te doen? Dan kan je er steeds over bijleren. Hoe meer je zelf leert en doet, hoe beter. Online leren kan je zien als een ware investering in jezelf.
Weinig tijd en middelen om een lange en dure online opleiding te volgen? Dan is ons online leerplatform Someflex de oplossing. Leer alles over sociale media in korte, online videolessen. Kies zelf waar en wanneer je bijleert. Krijg nu ook een scan op maat zodat je weet welke lessen voor jou zijn, een online coaching (waarbij we op maat antwoorden op al jouw vragen) en altijd de kans om vragen te stellen in onze community. Meer weten? Bekijk dan zeker ons aanbod.